Jubilejný 75. ročník Medzinárodného filmového festivalu vo francúzskom Cannes je za nami. V termíne od 17. do 28. mája 2022 priniesol premiéry a svoje miesto dostala aj slovenská kinematografia. O hlavnú cenu – Zlatú palmu súťažilo 21 snímok. MFF v Cannes zároveň reagoval aj na ruskú agresiu. Dočká sa výzva ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského reakcie? Povstane nový Chaplin? To ukáže čas, no víťazov jubilejného ročníka festival už spoznal.
Medzinárodný filmový festival v Cannes patrí medzi najprestížnejšie filmové prehliadky. Festival bol v roku 2020 pre pandémiu zrušený a vlani sa konal v menšom formáte, tento rok bol takmer v predpandemickom. “Tento rok chcel každý prísť do Cannes,” povedal umelecký šéf festivalu Thierry Frémaux pred jeho otvorením. “Všetci sa chcú opäť stretávať,” dodal.
Na svoje si opäť prišli milovníci módy
Festival priniesol opäť nádhernú prehliadku módnych kreácií i škandály. Po červenom koberci prešli Rihanna, Sharon Stone, Julia Roberts, Anne Hathaway, Elle Fanning, Eva Longoria, Julianne Moore, Adriana Lima či Eva Herzigová. Medzi najlepšie oblečené hviezdy patrili vojvodkyňa Kate, Anna Hathaway, Bella Hadid, Viola Davis či Deepika Padukone. Zažiarila aj bývalá prvá dáma Francúzska Carla Bruni-Sarkozy. Jednou z najvýraznejších tvárí jubilejného ročníka bola blogerka a modelka nemeckého pôvodu Leonie Hanneová. Hviezdou červeného koberca jubilejného ročníka Medzinárodného filmového festivalu v Cannes sa tentoraz stala modelka Alessandra Ambrosiová. Elle Fanning zaujala elegantným lookom v štýle Audrey Hepburn. Zaujali aj páni – napríklad princ William či mierne zostarnutý Tom Cruise. Pozrite, aj toto sa mihlo na tohtoročnom červenom koberci!
V Cannes nechýbalo ani slovenské zastúpenie
Aby sme neopomenuli kinematografiu. Priaznivcov hudby nadchla premiéra životopisnej dokusnímky Elvis austrálskeho režiséra Baze Luhrmanna, ktorý si vyslúžil 12-minutový potlesk postojačky. Svoje zastúpenie na festivale mala aj slovenská kinematografia. Tú v sekcii La Cinef reprezentovala snímka Chlieb náš každodenný mladej režisérky Alice Bednárikovej (viac píšeme o tom TU).
Zareaguje kinematografia na výzvu ukrajinského prezidenta?
Iným voči predpandemickým ročníkom bolo tohtoročné vydanie aj pre ruskú inváziu a vojenský konflikt na Ukrajine. Uskutočnili sa bez ruských delegácií s väzbami na Kremeľ. V utorok sa prostredníctvom videospojenia prihovoril účastníkom otváracieho festivalového ceremoniálu 75. ročníka prihovoril ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskij. “Nenávisť nakoniec zmizne a diktátori zomrú,” vyhlásil Zelenskyj, ktorý zožal od publika búrlivý potlesk. Odvolával sa na vplyv kinematografie počas druhej svetovej vojny. Spomenul pritom film Charlieho Chaplina s názvom Diktátor z roku 1940, ktorý zosmiešňoval Adolfa Hitlera. “Potrebujeme nového Chaplina, ktorý nám dokáže, že kinematografia nemlčí,” vyhlásil Zelenskyj. “Zostane kinematografia ticho alebo prehovorí? Môže kinematografia zostať mimo tohto (diania)?” položil otázku do medzinárodného pléna.
MFF v Cannes reflektoval vojnu aj v programe
V utorok večer festival odštartoval premiérou snímky Final Cut režiséra Michela Hazanaviciusa. Názov tejto zombie komédie pôvodne znel “Z (comme Z)”. Po protestoch Ukrajiny ho pre písmeno “Z” ako symbolu podpory vojenskej ofenzívy Moskvy premenovali. Prestížny festival v Cannes reflektoval v programe vojnu na Ukrajine až do konca. Premietli dokumentárny film The Natural History of Destruction ukrajinského režiséra Serhija Lozniciu o bombardovaní nemeckých miest Spojencami počas 2.svetovej vojny. Festival zaradil do programu aj film Mariupolis 2. Ten začal na Ukrajine natáčať litovský režisér Mantas Kvedaravičius, ktorý sa v apríli stal obeťou ruských inváznych síl. Film napokon dokončila jeho snúbenica.
Dvanásť dní zápolenia o Zlatú palmu
Aj počas jubilejného ročníka sa zápolilo o festivalové ceny. Tou najočakávanejšou je tradične Zlatá palma. Počas nasledujúcich 12 dní o Zlatú palmu súťažilo celkom 21 filmov. O víťazovi rozhodla deväťčlenná porota, ktorej predsedal francúzsky herec Vincent Lindon. Zlatú palmu 75. ročníka medzinárodného filmového festivalu v Cannes získal film Triangle of Sadness (Trojuholník smútku) švédskeho režiséra Rubena Östlunda.
Táto satirická snímka sleduje modelingovú dvojicu, ktorá sa ocitá na luxusnej plavbe so skupinou extrémnych boháčov. Po potopení jachty však skončia aj s upratovačkou na opustenom ostrove. A spoločenská hierarchia sa otáča hore nohami a veliť začína upratovačka.
Dve hlavné ceny patria juhokórejským tvorcom
Cenu za najlepšiu réžiu si odniesol juhokórejský tvorca Pak Čchan-uk za eroticko-kriminálny film “Heeojil gyeolsim” (Decision To Leave). Rozpráva príbeh detektíva vyšetrujúceho smrteľný pád v miestnych horách, pričom sa začne zaujímať o manželku obete, ktorú podozrieva z vraždy. Ocenenie pre najlepšieho herca získal Juhokórejčan Song Kang-ho. Porota ho ocenila za rolu v snímke Beurokeo (Broker). Film je o žene, ktorá nechá nechcené dieťa na adopciu v “baby boxe”. Song Kang-ho, ktorý si zahral aj v oceňovanom filme Parazit (2019), tu stvárňuje muža hľadajúceho nový domov pre opustené dieťa.
Jedna z hlavných cien vzbudila pohoršenie v Iráne
Za najlepší herecký výkon získala cenu Zar Amír Ebrahímíová za úlohu vo filme Holy Spider. Pochádza z Iránu, ale momentálne žije vo francúzskom exile. V príbehu natočenom podľa skutočných udalostí si zahrala novinárku, ktorá vyšetruje sériové vraždy prostitútok v posvätnom iránskom meste Mašhad. Ako námet pre film poslúžil skutočný príbeh muža, ktorý začiatkom roku 2000 zabíjal prostitútky a stal sa známym ako “pavúčí vrah”.
Irán túto cenu skritizoval. Iránska filmárska organizácia dokonca obvinila festivalovú porotu, že sa „dopustila neobjektívneho a politického činu, keď ocenila falošný a nechutný film”. Film podľa nich predstavuje “skreslený obraz iránskej spoločnosti a otvorene uráža vieru šiitov a ide rovnakou cestou ako Salman Rushdie vo svojich Satanských veršoch.” Iránska organizácia tým narážala na britsko-amerického spisovateľa indického pôvodu, ktorý za spomínané dielo získal prestížnu Bookerovu cenu. Vtedajší iránsky duchovný vodca ajatolláh Rúholláh Chomejní v roku 1989 označil Rushdieho dielo za “rúhačské”. Dokonca vydal fatvu, v ktorej vyzval na vraždu tohto autora.
Zoznam ocenených na 75. ročníku MFF v Cannes:
Aj tento rok sa Medzinárodnom filmovom festivale v Cannes odovzdávali ceny okrem hlavných kategórií aj v sekciách Krátky film,Un Certain Regard či Caméra d’or. Svoje 25. výročie oslavovala tento rok sekcia La Cinef .
Hlavné kategórie
- Zlatá palma: Trojuholník smútku – réžia Ruben Östlund
- Grand Prix (udelili súčasne dvom snímkam):
- 1. Zatvorené – réžia Lukas Dhont a
- 2. Hviezdy na poludnie – réžia Claire Denis
- Cena za najlepšiu réžiu: Park Chan-Wook za film Heojil Kyolshim (Rozhodnutie odísť)
- Najlepší scenár: Tarik Saleh za film Walad Min Al Janna (Chlapec z neba)
- Cena poroty (udelená spoločne):
- snímka EO v réžii Jerzyho Skolimowského a
- snímka Le otto montagne (Osem hôr) režisérov Charlotte Vandermeersch & Felixa van Groeningen
- Ocenenie pri príležitosti 75. výročia: Tori Et Lokita (Tori a Lokita) – réžia Jean-Pierre & Luc Dardenne
- Najlepšia herečka: Zar Amir Ebrahimi za snímku Holy Spider – réžia Ali Abbasi
- Cena pre najlepšieho herca: Song Kang-ho za film Broker – réžia Kore-Eda Hirokazu
Sekcia krátkych filmov
- Zlatá palma: Hai Bian Sheng Qi Yi Zuo Xuan Ya (Voda šumí) – réžia Jianying Chen
- Zvláštne uznanie: Lori (Melanchólia matkiných uspávaniek) – réžia Abinash Bikram Shah
Un Certain Regard / Istý pohľad
Hlavnú cenu v sekcii Un certain regard pre nastupujúcich filmárov v Cannes získal film Les Pires (Tí najhorší). Natočili ho francúzske režisérky Lise Akokaová a Romane Gueretová. V sekcii súťažilo 20 filmov.
- Ocenenie Un Certain Regard: Les Pires (Tie najhoršie) – réžia Lise Akoka & Romane Gueret
- Cena poroty: snímka Joyland v réžii Saima Sadiqa
- Ocenenie za najlepšiu réžiu: Alexandru Belc za snímku Metronom
- Cena za najlepší výkon (spoločne udelená) Vicky Krieps vo filme Corsage v réžii Marie Kreutzer) a Adam Bessa vo filme Harka v réžii Lotfy Nathan
- Najlepší scenár: Stredomorská horúčka v réžii Maha Haj
- Cena „Coup de cœur“: pre snímku Rodeo v réžii Loly Quivoron
Kategória: Caméra d'or / Zlatá kamera
- Zlatá kamera: pre snímku War Pony v réžii Riley Keough a Giny Gammell, prezentovanej ako súčasť UN CERTAIN REGARD – oficiálny výber
- Zvláštna cena poroty: Plán 75 – réžia Hayakawa Chie
25. ročník sekcie La Cinef
Porota sekcie krátkeho filmu a La Cinef, pod vedením Yousry Nasrallah posunula do finále z 1528 prihlásených snímok z viac ako 378 študentských filmárskych ateliérov postupujúcu 16-tku. La Cinef Selection tiež pozná laureátov troch cien
- Prvá cena: Il Barbiere Complottista (A Conspiracy Man) – réžia Valerio Ferrara, Centro Sperimentale di Cinematografia, Taliansko
- Druhá cena: Di Er (Somewhere) – réžia LI Jiahe, Univerzita vedy a techniky Hebei, Filmová a televízna škola, Čína
- (Spoločná) Tretia cena:
- 1. Glorious Revolution (Slávna revolúcia) v réžii Máši Novíkovej, Londýnska filmová škola, Royaume Uni
- 2. Les Humains Sont Cons Quand Ils S’empilent (Humans Are Dumber When Crammed up Together / Ľudia sú hlúpejší, keď sú spolu natlačení) – réžia Laurène Fernandez, La CinéFabrique, Francúzsko
Kategória: Higher Technical Commission / Vyššia technická komisia (CST)
Porota CST udelila CST ARTIST-TECHNICIAN AWARD 2022 celému zvukovému štábu na čele s Andréom Franckom, Bentom Holmom, Jacobom Ilgnerom a Jonasom Rudelsom za film Trojuholník smútku od Rubena Östlunda. Cenu CST Young Film Technician Award získala Marion Burger, hlavná scénografka filmu Un Petit Frère (Matka a syn) od Léonory Serraille.
Zdroj: MFF v Cannes