Slovenská filharmónia a Slovenský filharmonický zbor (Jozef Chabroň, zbormajster) sa predstavia spolu už tento štvrtok v bratislavskej Redute. Zaznejú známe operné predohry a zbory.
Vo štvrtok 19. januára 2023 večer o 19,00 hod. sa na pódiu v Koncertnej sieni Slovenskej filharmónie opäť predstavia orchester Slovenská filharmónia a Slovenský filharmonický zbor (Jozef Chabroň, zbormajster). Dramaturgia štvrtkového koncertu prinesie mozaiku zborových čísel z najznámejších operných titulov mnohých skladateľov. Tie zaznejú v bratislavskej Redute v naštudovaní slovenského dirigenta Ondreja Olosa. Tentoraz si návštevníci koncertu vypočujú známe melódie z Mozartovej Čarovnej flauty, Weberovho Ćarostrelca, Verdiho opery La traviata, Bizetovej Carmen, Čajkovského Pikovej dámy, Dvořákovej Rusalky a mnohých ďalších.
Večer sľubuje výnimočný zážitok
Naša zborová jednotka exceluje okrem oratoriálnych či kantátových diel aj v opernej tvorbe vďaka pravidelnému hosťovaniu na zahraničných operných scénach. Svedčí o tom napríklad dlhoročná spolupráca s Viedenskou štátnou operou. Slovenský filharmonický zbor bude po dlhšej pauze stredobodom celého večera, keď nebude len doplnkom v symfónii, kantáte či oratóriu. Neštandardne siahne po opernom repertoári, ktorý študuje a koncertne uvádza len sporadicky.
Pod taktovkou skúseného dirigenta
Ondrej Olos študoval v rokoch 1998 – 2003 dirigovanie na konzervatóriu v Žiline. Už počas štúdia bol asistentom dirigenta symfonického orchestra konzervatória. Do roku 2008 pokračoval v štúdiu na JAMU v Brne, počas ktorého mu získal cenu Leoša Janáčka za naštudovanie komornej verzie opery Príhody líšky Bystrušky v Komornej opere JAMU (2006). V rámci festivalu Janáček Brno 2008 naštudoval s poslucháčmi JAMU pôvodnú verziu Janáčkovej opery Jej pastorkyňa.
Od roku 2009 pôsobí ako dirigent v Janáčkovej opere Národného divadla v Brne, kde pod jeho taktovkou zaznelo mnoho operných titulov – Eugen Onegin (Čajkovskij), Macbeth (Verdi), Príhody líšky Bystrušky (Janáček), Netopier (Strauss), Gianni Schicchi (Puccini), Komedianti (Leoncavallo), Rusalka (Dvořák), Barbier zo Sevilly (Rossini), Turandot (Puccini), Alice in bed (Medek), Tosca (Puccini), Poľská krv (Nedbal) a ďalšie. V Slovenskom národnom divadle dirigoval Janáčkove opery Jej pastorkyňa a Vec Makropulos, v Košiciach Dialógy karmelitánok Francisa Poulenca, v dánskom Aarhuse Káťu Kabanovú Leoša Janáčka. Pravidelne spolupracuje s českými a slovenskými orchestrami. Je rovnako vyhľadávaným klaviristom a častým partnerom Milana Paľu, s ktorým sa zameriava najmä na uvádzanie diel súčasných autorov.
Operné predohry a zbory netradične so Slovenskou filharmóniou
Výber zborových výstupov, na ktoré divák štandardne v napätí čaká počas celej opery zaznejú tento večer v koncentrovanom slede za sebou. Koncert bude ukážkou rôzneho uchopenia zborových partov naprieč vývojovými obdobiami hudobného umenia a zároveň bude prezentovať i regionálne odlišnosti. Zbor kňazov z Čarovnej flauty a zbor poľovníkov z Čarostrelca ponúknu náhľad na nemeckú tradíciu, taliansku a francúzsku vetvu bude zastupovať zbor Les voici! z Carmen i Noi siamo zingarelle z druhého dejstva La traviaty. Inakosť ruskej školy odhalí korunovačná scéna z opery Boris Godunov a úvodný zbor z 2. dejstva Pikovej dámy. Slovenský a český blok bude zastúpený majstrami ako Dvořák, Smetana, Martinů a Suchoň, ktorého bude reprezentovať motivicky spletitá svadobná scéna z Krútňavy.
Foto: Peter Brenkus, Ján Lukáš
Zdroj: Slovenská filharmónia
Redakciu informovala a fotografie poskytla Martina Tolstova, tlačová tajomníčka SF
One thought on “Operné zbory a predohry v Redute”
Comments are closed.