Rusalka v SND: hviezdny večer plný impulzov

A. Dvořák: Rusalka / Opera SND / Star cast

Uplynulá sobota (11. júna 2022) patrila v Sále opery a baletu SND klenotu svetovej opernej literatúry. Rusalka je titul, ktorý má svoje miesto v repertoároch českých a svetových divadiel. Aj SND ju s krátkymi prestávkami má v ňom už od svojich počiatkov. Hoci posledná bratislavská produkcia mala svoju premiéru v roku 2020, v sobotu bola výnimočná v každom ohľade. Skrátka, divadelný večer aký má byť!

Slovenské národné divadlo nasadilo do programu operu Antonína Dvořáka, RUSALKU. Patrí medzi najznámejšie a celosvetovo najhrávanejšie operné tituly svetovej literatúry. Aj v repertoári SND ide o zabehnutý titul. Na programe bola v prvé dve soboty mesiaca (4. a 11. júna, avizovali sme ich TU a TU – pozn. red.). V poradí už 12. (vrátane 2 obnovených) bratislavská inscenácia slávila svoju premiéru v roku 2020. Obmenou počas ostatných dvoch predstavení v júni 2022 bolo hviezdne obsadenie vrátane viacerých debutov. Rusalka tak bola nevšedná, exkluzívna i excelentná. Vydarila sa v každom ohľade. Vedela zaujať publikum a zažiarila exkluzívnym obsadením. Bol to skrátka večer, aký má byť. Rusalka v Národnom stála za to!

Rusalka - veľké dielo opernej literatúry

Dvořákovu slávnu operu Rusalku azda nie je potrebné predstavovať. Skomponoval ju ako symfonickú operu v troch dejstvách na libreto Jaroslava Kvapila. Námetom pre libretistu bol starodávny príbeh o vodnej víle, ktorá sa chcela stať človekom. Pri tom však nápadne pripomína Malú morskú vílu Hansa Christiana Andersena. Obe dýchajú fantazijnou atmosférou rozprávky, romantiky, čarovného sveta bájnej prírody, živlov i ríše nadprirodzených bytostí. Rozpráva príbeh o láske a o boji dobra so zlom, ktorý však končí tragicky. Postavy libretista vykreslil s charakterovou typizáciou v ostrom kontraste.

Antonín Dvořák
Antonín Dvořák. Zdroj: Obec Nelahozeves

Majstrovské dielo českého skladateľského génia

Hudobná stránka Rusalky je zároveň lyrická, expresívna i dramatická. Hýri hudobnou invenciou, vrúcnosťou výrazov, rozprávkovosťou i fantáziou motívov. Skladateľ Antonín Dvořák sa zameral na vykreslenie živého obrazu prírody, citového prežívanie postáv i stvárnenie lásky. Hudobne stvárňuje tiež rôznorodé vykreslenie dvoch rôznych svetov. Magický svet nadprirodzena vyjadruje rozvinutou harmóniou a impresionistickou farebnosťou. Svet ľudí je triezvejší, rafinovanejší. Na vykreslenie postáv mu slúži psychologizujúci systém priezračných motívov. Jeho hudba dáva priestor mohutným inštrumentálnym úsekom. Opera dýcha hudobnými kontrastmi, bohatou farebnosťou a až impresionistickou zvukovosťou. Dvořák fantazijno-rozprávkovú atmosféru dopĺňa dotykom so svetom každodennosti človeka.

 

Rusalka v Národnom je tradičná, aby oslovila viaceré generácie

Dvořákova opera nie je len rozprávaním o zázračnom svete vodných a lesných živloch a bytostiach či o hľadaní lásky. Je psychologickou sondou do ľudskej duše, dýcha „ľudskosťou“ a aj vďaka tomu nestráca príbeh na istej dávke aktuálnosti. Súčasné bratislavské inscenačné stvárnenie Rusalky v Slovenskom národnom divadle má na svedomí režisér Martin Kákoš a hudobné naštudovanie Ondrej Olos.  Divadelný režisér Martin Kákoš so svojim tímom vypočul žiadosť vtedajšieho vedenia Opery SND, aby pripravil predstavenie rodinného typu. Malo zaujať a potešiť divákov všetkých generácií. Bratislavská Rusalka patrí skôr k tradičným inscenáciám. Dýcha rozprávkovosťou a fantáziou aj po vizuálnej stránke. Oko divákov teší malebná scéna s videoprojekciami, presvedčivé kulisy, rekvizity. Tie mal na starosti Milan Ferenčík. Krásne a invenčné kostýmy zodpovedajúce charakterom jednotlivých postáv pripravila Ľudmila Várossová V naštudovaní je prítomný aj aspekt reálnosti – psychológie postáv. Tá sa premietla do presného vyjadrenia vzťahov, problémom, zmien i pravdivej drámy postáv.  

Rusalka / SND
Magnetom pre divákov sú aj rozprávkové scény bratislavskej produkcie. Zdroj: SND

Aj tentoraz oslovila malých i veľkých

V takmer vypredanom divadle bolo v sobotu 11. júna 2022 vidieť návštevníkov všetkých generácií, vrátane detí. V ich tvárach sa zračil záujem. Prekypovali sústredenosťou i vtiahnutím do deja. Nuž, pochvala smeruje aj rodičom, ktorí priviedli svoje deti na toto predstavenie. Snáď excelentná Rusalka v SND pomôže vypestovať lásku k opere i divadlu vôbec aj v najmladších generáciách divákov. 

Svoju úlohu zohralo iste hviezdne obsadenie

Prv než pristúpim k vlastnému hodnoteniu výkonu večera, žiada sa mi stručne vymenovať hviezdne obsadenie júnovej Rusalky v SND. Na zozname castu boli Olga Bezsmertna, Jana Kurucová, Peter Mikuláš, Pavol Bršlík, Pavol Remenár, Katarína Flórová, Andrea Vizvári, Adriana BanásováAlena Kropáčková. Hviezdny cast sprevádzal Zbor Opery SND a Orchester Opery SND a viacerí členovia baletného súboru.

Pod taktovkou dirigenta ovenčeného cenou BBC Music Magazine

Taktovky sa pri oboch júnových Rusalkách chopil výnimočný dirigentský hosť – Robert Jindra. V SND hosťuje často, no v bratislavskej Rusalke mal aj on svoj debut. Šéfdirigent Štátnej filharmónie Košice a designovaný hudobný riaditeľ Opery Národního divadla v Prahe len nedávno získal s Kateřinou Knežíkovou za album Phydilé exkluzívnu cenu BBC Music Magazine (viac TU). Vynikajúci český dirigent Robert Jindra oplýva mnohými skúsenosťami a hlbokými poznatkami. Má cit vystihnúť dielo, porozumieť potrebám i možnostiam umelcov.

Práca dirigenta a orchestra bola kľúčom k úspechu. Veď aj vďaka ním mala Rusalka tú správnu atmosféru.  

Robert Jindra
Dirigent Robert Jindra patrí k častým hosťom v SND. Zdroj: SND/návštevník.online

Orchester Opery a baletu SND  viedol s citom a prehľadom, čo sa prejavilo v orchestrálnych číslach i v sprievode spevákov. Do Rusalky vložil potrebné emócie, farby a vytváral krásne dynamické oblúky. Priestor dostali nežné pianissima, silné forte i variovaná stredná dynamika. Práca dirigenta a orchestra bola kľúčom k úspechu. Veď aj vďaka ním mala Rusalka tú správnu atmosféru.  

Hviezda operných scén sa predstavila na Slovensku po prvý raz

V titulnej úlohe sa predstavila ukrajinská sopranistka Olga Bezsmertna, ktorá vystupuje na prestížnych operných scénach sveta. Na Slovensko však prišla po prvý raz, no divákov určite zasiahla excelentným výkonom. Postavu Rusalky v rovnomennej Dvořákovej opere má roky naštudovanú od svojho úspešného debutu vo Viedenskej štátnej opere.

Kráľovná večera - Olga Bezsmertna

Bratislavské publikum zaujala vynikajúcim stvárnením Rusalky po speváckej i hereckej stránke. Spoľahlivo a citlivo vyjadrila rôznorodé emočné polohy svojej postavy – od nehy a lásky, odhodlania, bolesti a opustenosti. Prítomných iste potešila pritom krásnou českou výslovnosťou. V árií Hastrmánku, tatíčku prejavila ľahkosť a istotu. Dodala jej správny emočný náboj. Okrem lyrickosti, krehkosti a ľúbeznosti jej nechýbalo odhodlanie a dramatickosť.

Olga Bezsmertna & Peter Mikuláš / Rusalka SND
Olga Bezsmertna a Peter Mikuláš

Prítomných iste potešila pritom krásnou českou výslovnosťou. Dodala jej (Rusalke) správny emočný náboj. Okrem lyrickosti, krehkosti a ľúbeznosti jej nechýbalo odhodlanie a dramatickosť.

Notoricky známu áriu Měsíčku na nebi hlubokém svojím stvárnením rozžiarila jasom i veľkou vrúcnosťou, láskou a snivosťou. Nezabudnuteľnou bola aj dramatická zosobnenosť Rusalky v Bůh Tě pomiluj v poslednom dejstve, ktorým opera vyvrcholila.

Olga Bezsmertna & Pavol Bršlík / Rusalka / SND

Na druhej strane však treba spomenúť, že najmä v priebehu prvého dejstva ju v jej podmanivých pianách a pianissimách pár ráz „prekryl“ orchester.

Miláčik publika v novej úlohe

Rusalkiným milým, Princom bol jeden z najžiadanejších tenoristov súčasnosti, Slovák svetového mena, Pavol Bršlík. Komorný spevák Bavorskej štátnej opery a tenorista svetového formátu slávil 4. júna na doskách SND svoj svetový i domáci debut v úlohe Princa.  Ária Vidino divná, přesladká ho predstavila ako zamilovaného muža.

Pavol Bršlík / Rusalka / SND

Podal veľmi presvedčivý a príťažlivý výkon k nadšenej spokojnosti publika. Jeho Princ bol podmanivý elegán, trochu Don Juan, povrchný, smutný ale aj nežný.

Vnútro a emócie postavy zrkadlil po hereckej i speváckej stránke výborne. Priestor dostala vášeň, láska, povrchnosť, smútok i neha. Svoju úlohu si Bršlík vystaval výrazovo diferencovane, emočne pestro i dynamicky rozmanito. Jeho Princ bol podmanivý elegán, trochu Don Juan, povrchný, smutný ale aj nežný.

Pavol Bršlík & Jana Kurucová / Rusalka / SND
Pavol Bršlík a Jana Kurucová

Podal veľmi presvedčivý a príťažlivý výkon k nadšenej spokojnosti publika. Bolo vidno, že Dvořákovu Rusalku Pavol Bršlík miluje. Ako to prezradil v rozhovore Kate Martinkovej v talkshow Nočná pyramída SRo. Som presvedčená, že postava Princa bude mať v jeho repertoári zaručené miesto.

Starostlivý Vodník par excellence

Ďalším hviezdnym interpretom bola legenda slovenského vokálneho umenia. Basista Peter Mikuláš už patrí medzi hosťujúcich sólistov Opery SND. V úlohe Vodníka sa objavuje často a jeho stvárnenie patrí medzi excelentné. Hlas mal zamatový. Narábal so spektrom dynamiky a výrazu priam majstrovsky s výnimočnou speváckou technikou a pochopením pre melodickosť.

Peter Mikuláš / Rusalka / SND

Jeho Vodník je charizmatická bytosť a starostlivý otec. Vyjadril pocity rozhorčenia, obáv a zranenia, ktoré ako Rusalkin otec mohol cítiť.  Bola to veľká česť, opäť ho zažiť na scéne SND.

Jana Kurucová, majsterka premien

Hoci pravdepodobne Antonín Dvořák nezamýšľal spojiť do dvojrole Ježibabu a Cudziu kňažnú, SND ju pre tentoraz po čase opäť spojilo. Náročnej dvojúlohy Ježibaby a Cudzej kňažnej sa zhostila naša mezzosopranistka pôsobiaca v Nemecku, Jana Kurucová. Ide o náročnú úlohu, pretože obe úlohy sú veľmi diferencované, najmä čo sa týka prednesu a vokálnej stránky. Dvořák totiž napísal Ježibabu pre altový odbor a Cudziu kňažnú pre dramatický soprán. No Jana Kurucová si s tým poradila na výbornú. Toto spojenie si priam vychutnala, posunula ho na vyšší level a aj publikum to tak vnímalo. Priniesla tak nový rozmer i pestrosť na dosky SND. Obe postavy si rozvrhla a rozpracovala výrazovo tvárne, diferencovane a veľmi vierohodne. Postavy náročné rozsahom a striedaním polôh – altová, sopránová, altová zvládla na výbornú. Šetrila pritom silami a postupovala veľmi obozretne.

Jana Kurucová & Olga Bezsmertna / Rusalka / SND
Jana Kurucová a Olga Bezsmertna

Jana Kurucová si s tým poradila na výbornú. Toto spojenie si priam vychutnala, posunula ho na vyšší level a aj publikum to tak vnímalo. Priniesla tak nový rozmer i pestrosť na dosky SND.

V úlohe Ježibaby bola dokonalá po speváckej i hereckej stránke. Charakterovo výborná Ježibaba, fascinovala najmä v árii Aj, aj! Už jsi se navrátila?. Hoci na mňa zapôsobila aj v úlohe Cudzej kňažnej, ktorú ovenčila veľkým šarmom a pôsobivou podmanivosťou. Pravda, tu už trošičku kolísala zrozumiteľnosť spievaného textu. 

Pavol Bršlík & Jana Kurucová & Olga Bezsmertna / Rusalka / SND
Pavol Bršlík, Jana Kurucová a Olga Bezsmertna

Podotýkam len pre zaujímavosť, že toto netradičné spojenie si Jana Kurucová vyskúšala napríklad aj na minuloročnom open air koncertnom uvedení Rusalky na zámku Liteň.

Zladené boli nielen tri žienky

Oku a uchu ľahodiaco pôsobili tri lesné žienky Andrea Vizvári, Adriana BanásováAlena Kropáčiková. Ich hlasy boli dokonale zladené.

Tri lesné žienky / Rusalka / SND

Svojím vystúpením ma zaujali mladá Katarína Flórová v úlohe Kuchtíka s nabrúseným jazykom ale aj veľkým zbabelstvom a Pavol Remenár v dvojúlohe Hájnika a Lovca.

Pavol Remenár & Katarína Flórová / Rusalka / SND
Pavol Remenár a Katarína Flórová

Výborný pocit som mala aj z obrazov so Zborom Opery SND a členmi baletného súboru.

Rusalka / SND
Scéna z opery Rusalka. Foto: Zdenko Hanout / SND

Obrazy s nimi charakterizovali zladené hlasy členov zboru, nádherné choreografie a prekrásne kostýmy.

Rusalka
Scéna z opery Rusalka. Foto: Zdenko Hanout / SND

Fascinujúci večer plný impulzov

Večer  sa tak niesol vo výnimočnej atmosfére. Bol fascinujúci, plný oku i uchu lahodiacich impulzov. V excelentnej podobe opäť ukázal majstrovstvo skladateľského génia Antonína Dvořáka pretavené do podmanivej hudby. Sprevádzala ho nádherná vizuálna podoba bratislavskej inscenácie režiséra Martina Kákoša. Rozprávkou dýchajúca scéna i kostýmy a krásna choreografia Jaroslava Moravčíka. Orchester sa ukázal v skvelej súhre i kondícií pod taktovkou majstrovského dirigenta, fenomenálneho Roberta Jindru.

Orchester sa ukázal v skvelej súhre i kondícií pod taktovkou majstrovského dirigenta, fenomenálneho Roberta Jindru. Korunou celého večera však boli excelentné spevácke i herecké výkony hviezdneho castu. Obzvlášť vyzdvihujem nežnú Rusalku Olgy Bezsmertnej, fascinujúcu Janu Kurucovú, podmanivého Pavla Bršlíka a fenomenálnu legendu Petra Mikuláša.

Korunou celého večera však boli excelentné spevácke i herecké výkony hviezdneho castu. Obzvlášť vyzdvihujem nežnú Rusalku Olgy Bezsmertnej, fascinujúcu Janu Kurucovú, podmanivého Pavla Bršlíka a fenomenálnu legendu Petra Mikuláša.  Škoda, že v takomto obsadení si ju už na doskách SND ťažko vychutnáte, hoci nádej nikdy neumiera. Kto to nestihol 4. a 11. júna 2022, tak môže banovať.

Spokojné publikum chválou a uznaním nešetrilo

Rusalka napriek drobným nedostatkom bola vydarená. Ponosovať by sme sa mohli aj na občasné poslovenčovanie českého textu, kedy to niektorých sólistov priam lákalo “preskočiť” do slovenčiny. Sobotňajšia Rusalka vedela zaujať divákov v divadelnej sále naprieč generáciami. Spokojnosťou dýchalo prítomné publikum. To si nielen výkony hviezdnych sólistov, orchestra i zboru počas prestávok celkom oprávnené pochvaľovalo. Na záver ich odmenilo zaslúženým potleskom v stoji. Chvála i uznanie sú skrátka namieste. Bol to skrátka večer, aký má byť: s operným klenotom a v znamení excelentných hviezd. No zostáva len dúfať, že si vedenie Opery SND opäť pripraví divácke trháky podobného formátu, akým bola Rusalka s hviezdnym castom!

Hodnotenie redakcie: 97 %

Písané 11. júna 2022, Sála opery a baletu SND

Zdroj foto: Jozef Barinka, Zdenko Hanout / SND

Antonín Dvořák: Rusalka

* opera v 3 dejstvách v českom jazyku so slovenskými a nemeckými titulkami

Sála opery a baletu SND, 11. júna 2022

Osoby a obsadenie:

  • Rusalka: Olga Bezsmertna
  • Princ: Pavol Bršlík
  • Cudzia kňažná / Ježibaba: Jana Kurucová
  • Vodník: Peter Mikuláš
  • Hájnik / Lovec: Pavol Remenár
  • Kuchtík: Katarína Flórová
  • Lesné žienky: Andrea Vizvári, Adriana Banásová, Alena Kropáčková
  • Dirigent: Robert Jindra
  • Spoluúčinkovali Orchester a zbor Opery SND a tanečníci

Inscenačný tím:

  • Réžia:  Martin Kákoš
  • Hudobné naštudovanie: Ondrej Olos
  • Scéna a video projekcia: Milan Ferenčík
  • Kostýmy: Ľudmila Várossová
  • Choreografia: Jaroslav Moravčík

Kam za kultúrou? TOTO sú TOP tipy na podujatia v týždni po Veľkej noci (14/2024)
Culture Divadlo Eventy Hudba Kam za kultúrou News Osobnosti PR

Kam za kultúrou? TOTO sú TOP tipy na podujatia v týždni po Veľkej noci (14/2024)

Kam za kultúrou pokračuje 14. vydaním v roku 2024. Pozrieme sa na jedinečné vystúpenia s exkluzívnymi účinkujúcimi a zavítame aj na podujatia s dozvukmi Veľkej noci.

Read More
Spišské divadlo
Community Culture Divadlo News PR

Svetový deň divadla si pripomína i Spišské divadlo

Spišské divadlo si pripomína Svetový deň divadla. Má nové priestory, ocenenia aj nomináciu na festival Nová dráma…

Read More
Labutia pieseň
Culture Divadlo Hudba News Odporúčame Podujatia PR

Oľhová, Pauhofová a Bršlík sa spojili v novom projekte Labutia pieseň

Oľhová, Pauhofová a Bršlík sa spojili v novom projekte režiséra a performera Petra Mazalána Labutia pieseň. Čo prináša?

Read More
Translate »