Hubička je po dlhých rokoch opäť na scéne Opery SND. Aká bude nová bratislavská inscenácia? Bude moderná alebo klasická? Na tieto i na ďalšie zaujímavé otázky nám v rozhovore odpovedala vyhľadávaná, v zahraničí i doma úspešná režisérka Andrea Hlinková.
Slovenské národné divadlo na začiatku marca uvádza nový titul, ktorý má v dejinách vlajkovej opernej inštitúcie na Slovensku významné miesto. Smetanova opera Hubička sa do Bratislavy vracia po dlhých rokoch, aby tak bratislavská opera pripomenula nielen začiatok svojej činnosti spred 104 rokmi, ale v prvom rade oslávila Rok českej hudby a 200. výročie narodenia výnimočného českého skladateľa Bedřicha Smetanu. Inscenovať ju do Bratislavy prišla skúsená, v zahraničí i na Slovensku úspešná slovenská operná režisérka Andrea Hlinková. Jej inscenácie patria k divácky atraktívnym i oceňovaným. Jedným z príkladov je minuloročná premiéra banskobystrickej Štátnej opery – operná inscenácia Andrea Cheniér.
Režisérka Andrea Hlinková patrí k režisérom, ktorí slovenskej kultúre robia česť doma i v zahraničí. Opere, operným interpretom a interpretkám aj interpretačnej problematike rozumie a vie sa vžiť do ich kože. Navyše, jej inscenácie majú esprit i schopnosť zaujať a chytiť diváka za srdce. V jej inscenáciách sa môžete tešiť na príťažlivé spojenie výtvarnej, režijnej, pohybovej a hudobnej zložky, ktoré pripomína nádhernú mozaiku.
Hubička je návrat ku koreňom SND
Profesionálnu kariéru režisérsky začala na pôde banskobystrickej Štátnej opery, no v posledných rokoch sa etablovala najmä v operných domoch v Českej republike a spolupracuje aj so slovenskými opernými domami. Najnovším prírastkom inscenácií režisérky Andrey Hlinkovej je opera Bedřicha Smetany, Hubička, ktorá bola aj témou nášho rozhovoru. Vo svojich inscenáciách sa Andrea Hlinková opiera aj o vizuálnu a pohybovú zložky. I teraz spolupracuje s osvedčeným tímom. Hubička je sama o sebe poetickým dielom a akousi klenotnicou nádhernej českej melodiky. Ako sa to odrazilo na scéne Miriam Struhárovej a kostýmoch Borisa Hanečku? Aká je bratislavská Hubička?
„Pre SND je toto dielo veľmi dôležité, tak sme nezanedbali ani výber tvorcov. Som veľmi šťastný, že sa režijnej taktovky ujala skúsená doma i v zahraničí úspešná režisérka Andrea Hlinková, ktorá nie je nášmu publiku neznáma. Režisérka na pôde bratislavskej opery inscenovala Cikkerovho Mistra Scroogea, Haydnov Opustený Ostrov či Dubovského detskú operu Veľká doktorská rozprávka. Sú to všetko žánrovo veľmi odlišné operné tituly, ktoré majstrovsky zvládla, takže naša voľba bola jasná.“
(riaditeľ Opery SND, Martin Leginus)
Andrea Hlinková: "Smetanova Hubička v Roku českej hudby a s toľkými výročiami, je pre mňa naozaj špeciálna a výnimočná výzva"
Zoznam Vašich inscenácií sa teraz rozrastá o Smetanovu operu Hubička. Je to Vaša v poradí štvrtá spolupráca s Operou SND. Keďže s týmto titulom bratislavská operná scéna pred 104 rokmi zahájila svoju činnosť, bolo to pre Vás ako inscenátorku v niečom špeciálne aj v kontexte ďalších výročí (Rok českej hudby, 200 rokov B. Smetany)?
Do Opery SND sa vraciam po takmer 12 rokoch od premiéry detskej opery Veľká doktorská rozprávka. Nakoľko som Bratislavčanka, veľmi som sa potešila ponuke opäť si zarežírovať na „domácej pôde.“ Smetanova Hubička v Roku českej hudby a s toľkými výročiami, je pre mňa naozaj špeciálna a výnimočná výzva. V prvom rade je to veľká zodpovednosť z mojej strany, vytvoriť kvalitné umelecké dielo s tak výborným speváckym obsadením a vynikajúcim dirigentom Jaroslavom Kyzlinkom.
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
Režírovali ste množstvo známych operných titulov – od romantickej až po veristickú operu a nevyhýbali ste sa ani muzikálom. Medzi Vaše režijné klenoty obdivované verejnosťou i kritikou patrí uvedenie českej národnej opery – Smetanovej Libuše k 100.výročiu vzniku ČSR s Evou Urbanovou. Teraz je to Hubička. Priblížite nám, prosím, kedy ste sa Vy po prvýkrát dostali do kontaktu s operou Hubička a ako si na to spomínate?
Kontakt so Smetanovou operou ako režisérka bol prvýkrát so spomínanou opernou divou Evou Urbanovou v opere Libuše, pred ktorou som mala veľký rešpekt. Bol to príjemný skúšobný proces, počas ktorého sme si s pani Urbanovou veľmi sadli nielen po umeleckej, ale aj ľudskej stránke. Operu Hubička som detailne mala možnosť spoznať až teraz pri príprave inscenácie pre SND. Samozrejme, veľa árií a zborov poznám od detstva a štúdií operného spevu, sama som spievala niekoľkokrát áriu Barče „Hlásej ptáčku….
Rozhovor pokračuje pod reklamou
Hubička je divácky známe a populárne dielo. V čom tkvie podľa Vás jej úspech, i fakt, že diváci túto Smetanovu operu milujú?
Hubička je druhá najhranejšia Smetanova opera práve preto, že jej melodika je veľmi príjemná, príbeh pomerne jednoduchý a hlavne jedna z mála opier, ktorá končí happyendom. Tieto atribúty ju predurčujú na úspešnú operu. Nakoľko sa jedná o komédiu, mojim primárnym cieľom bolo vystihnúť v Smetanovej hudbe komické prvky a vtipné charaktery postáv.
Ako by ste charakterizovali svoju koncepciu a inšpirácie pri jej inscenovaní?
Režijno-výtvarná koncepcia vychádza práve z českej poetiky a folklóru bez presne určeného časopriestoru. Nachádzame sa v neutrálnom priestore, interiér dedinskej chalupy s výraznými scénickými prvkami. V 2. dejstve sa ocitáme v lese, kde využívame 3D efekty pomocou videoprojekcie.
Aká je nová bratislavská inscenácia? Moderná alebo klasická?
K inscenovaniu opery Hubička som pristupovala s veľkým rešpektom, pretože pre mňa je Smetana veľkým skladateľom. Aj preto si nedovolím hudbu či celý kontext nejako aktualizovať alebo k tomu dielu pristupovať nejakým extrémnym spôsobom. S tímom sme sa nesnažili túto operu aktualizovať, pretože si myslím, že tá nádherná hudba a libreto si to ani nežiada. Hoci áno, sú tam drobné aktualizácie. Nájdete tam rôzne komické mizanscény, ktoré možno divák posúdi ako modernejšie, ale principiálne je to taká moderná klasika.
V čom spočívajú aktualizácie?
Aktualizácie spočívajú najmä v hereckých akciách, kde používam moderné prvky, moderné rekvizity. Operný speváci majú množstvo rozohraných akcií a pohybu, kde sa nám vytráca klasické operné klišé. Kostýmy nesú tak isto prvky moderného dizajnu, Boris Hanečka využíva moderné látky ako džínsovina, latex,…
Andrea Hlinková: "Kumšt dobrého režiséra sa ukáže práve pri režírovaní komických titulov"
Čím Vás osobne inscenovanie Hubičky obohatilo, nadchlo?
Hubička ako komediálny typ opery bola pre mňa veľkou výzvou. Kumšt dobrého režiséra sa ukáže práve pri režírovaní komických titulov, nakoľko je to, aspoň pre mňa, oveľa náročnejšie zabaviť publikum, ako operné drámy.
SND uvádza toto predstavenie ako rodinný titul. Je vo Vašej koncepcii aj princíp, ktorý pomyselne vychádza v ústrety mladším divákom príp. tzv. neopernému publiku?
Myslím si, že Hubička je práve vhodným titulom aj pre menších divákov, prípadne rodiny s deťmi. Príbeh je nenáročný, hudba je podmanivá, a tým, že sa jedná o komédiu s happyendom, je vhodná naozaj pre všetkých.
“Skutočne ma veľmi potešilo, že česká opera neznie iba z orchestrálnej jamy a z hrdiel sólistov Opery a zboru, ale že aj ducha tejto opery máme aj na javisku, hoci v takej štylizovane folklórnej, ale rozhodne veľmi sugestívnej podobe.“
(Dramaturg prvej opernej scény Jozef Červenka)
Opera na hrade a pod hviezdami opäť v Bratislave
Na záver prejdime k inej téme. Vaše meno je spojené s výnimočným letným open air festivalom – Opera Fest na Hrade. Môžete, prosím, naším čitateľom priblížiť, aké bude jeho tohtoročné vydanie? A prezradíte nám aj na aké mená a tituly sa môžu návštevníci tešiť?
Tohtoročný operný open air festival Opera fest na hrade vypukne už 21. júna na západnej terase Bratislavského hradu. Prvým otváracím titulom, ktorý uvedieme, bude veristická opera Umberta Giordana Andrea Chenier, ktorá mala premiéru v máji v Štátnej opere v Banskej Bystrici. Diváci sa môžu tešiť na svetové obsadenie, v titulnej roli básnika Cheniera sa predstaví vynikajúci taliansky spinto tenor Alberto Profeta. Maddalenu stvárni naša vynikajúca Mária Porubčinová a v roli sluhu Gerarda sa predstaví Šimon Svitok. Inscenácia bola nominovaná tento rok na Cenu Dosky za mimoriadny hudobný počin v hudobnom divadle. Pod dirigentskou taktovkou sa predstaví taliansky dirigent Stefano Romani. Jedinečné a extravagantné kostýmy navrhol opäť Boris Hanečka, pod réžiu som sa podpísala ja.
Druhý večer bude patriť koncertu troch svetových tenorov, kde sa predstaví Číňan Zi-Zhao Guo, český mladý tenorista Daniel Matoušek a trio uzavrie opäť Alberto Profeta. Na programe budú najznámejšie tenorové árie a piesne. A na záver uvedieme tradične koncert filmovej hudby, ktorý má u publika neuveriteľný úspech.
Ďakujem za rozhovor.
Ďakujem
Kto je Andrea Hlinková?
Andrea Hlinková vyštudovala koncertný a operný spev na Konzervatóriu v Bratislave a opernú réžiu na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Na konte má početné spolupráce s renomovaným talianskym režisérom Francescom Espositom, ktorému asistovala pri početných operných produkciách. Boli to inscenácie v operných domoch v Dortmunde, Ríme, Pesare (v rámci rossiniovského festivalu), Salerne, Lisabone, Tokiu, Marseille, Daegu, Las Palmas. Profesionálnu kariéru režisérsky začala na pôde banskobystrickej Štátnej opery, no v posledných rokoch sa etablovala najmä v operných domoch v Českej republike. Režírovala množstvo známych operných titulov – od romantickej až po veristickú operu a nevyhýbala sa ani muzikálom.
Režisérka oceňovaných inscenácií
Medzi režijné klenoty patrí uvedenie českej národnej opery Libuše k 100. výročiu vzniku ČSR s Evou Urbanovou, Wagnerov Tristan a Izolda s Eliškou Weissovou. Andrea Hlinková spolupracuje so všetkými domácimi opernými scénami. Za všetky spomeňme minulosezónnu opernú inscenáciu Umberta Giordana Andrea Chénier v Štátnej opere v Banskej Bystrici, ktorú vysoko oceňovala nielen odborná kritika, ale tiež verejnosť. Odniesla si tiež nomináciu na Divadelné Dosky a predstaviteľka Maddaleny, sopranistka Mária Porubčinová získala cenu Literárneho fondu.
Foto: Henrich Mišovič, Silvia Mária Petrovitsová, archív Andrey Hlinkovej
Rozhovor viedla Silvia Mária Petrovits