Novinky

SND uvádza operu Hubička. Oslávi s ňou Smetanove i svoje narodeniny

Hubička / Mária Porubčinová / Tomáš Juhás

Prvá slovenská operná scéna prináša začiatkom marca na svoje dosky novú inscenáciu. V premiérach 1. a 2. marca 2024 sa vracia opera Bedřicha Smetany – Hubička. Pre SND je táto česká, a snáď aj trochu naša opera, naozaj výnimočná. A to nielen tým, že ju uvádza v Roku českej hudby. Oslávi ňou tiež 200. narodeniny Bedřicha Smetany i svoje vlastné. Presne pred 104 rokmi začalo svoju činnosť Slovenské národné divadlo tým istým titulom. Opera SND uvedie novú inscenáciu v réžii Andrey Hlinkovej so zaujímavým tímom tvorcov a inšpiratívnym castom.

V prvý marcový deň bude mať premiéru nové naštudovanie opery Bedřicha Smetany Hubička. Opera SND pripravila v Roku českej hudby premiéru jedného z významných diel, ktoré je úzko späté s históriou našej prvej scény – Smetanovu operu Hubička. Dňom 1. marca 1920 sa touto operou otváralo Slovenské národné divadlo a začala sa tak písať história nášho profesionálneho divadelníctva. V rovnaký deň – 1. marca uvádza SND tento rok nové naštudovanie tohto pôvabného poetického diela, ktoré bude v poradí 12. inscenáciou tejto opery v SND.

Historická budova SND
Historická budova SND. Zdroj: Divadelný ústav

Smetanova opera Hubička sa do SND vracia po dvadsiatich rokoch v hudobnom naštudovaní a pod taktovkou emeritného šéfdirigenta SND Jaroslava Kyzlinka. Réžie sa ujala skúsená operná režisérka Andrea Hlinková. Príbeh sa odohrá na scéne Miriam Struhárovej a v kostýmoch Borisa Hanečku. Smetanova opera zaznie v príťažlivom obsadení. Sprevádzať ich pritom bude okrem Orchestra Opery SND aj Zbor Opery SND, ktorý pripravila Zuzana Kadlčíková.

“Česká opera je základným kameňom aj pre Slovenské národné divadlo.”

Česká opera je základným kameňom slovenských divadiel

V Roku českej hudby sa patrí vrátiť aj k začiatkom slovenských operných divadiel. Práve v ich dejinách zohráva česká opera výnimočnú úlohu. Sú kameňom základným pre všetky tri slovenské operné scény. Nielenže SND pred 104 rokmi odštartovalo svoju činnosť Smetanovou operou Hubička, podobne patrili otváracie predstavenia aj ďalším českým operám. Predanou nevestou sa otváralo Národné divadlo Košice a Foersterovou Evou zase banskobystrická Štátna opera.

Hubička / SND / team tvorcov / r. Andrea Hlinková
Tvorcovia inscenácie Hubička a hlavní predstavitelia prvej premiéry. Foto: Silvia Mária Petrovits

Okrem Hubičky na pôde SND uvádzali viaceré skladateľove opery. Uviedli Dalibora, Dvě vdovy, operu Braniboři v Čechách, Libušu, Tajemství, Čertovu stenu, a samozrejme aj Predanú nevestu, ktorá sa tiež vracia na pôdu SND.

Článok pokračuje pod reklamou

Česká opera je základným kameňom aj pre Slovenské národné divadlo, preto jej venujem zvláštnu pozornosť. Toto výročie, Rok českej hudby zároveň a výročie narodenia B. Smetanu boli silnou motiváciou, aby sme fokus upriamili na českú operu. Jednak blížiacou sa premiérou v poradí 12. inscenácie Smetanovej opery Hubička, ďalej výstavou venovanou českým operám inscenovaným za 104 rokov na pôde SND, ale aj pripravovanému návratu Smetanovej ďalšej opery – Predaná nevesta,“ hovorí dramaturg Opery SND Jozef Červenka

Darček k skladateľovej dvojstoročnici

Pri mene Bedřicha Smetanu (1824 – 1884) si z jeho tvorby pripomenieme predovšetkým svetoznámy cyklus symfonických básní Má vlast a operu Prodaná nevěsta. Opera Hubička sa zrodila v poslednej dekáde Smetanovho života. Má však viacero prvenstiev. Je prvou z jeho tzv. zrelých opier a súčasne je i prvou operou, ktorú napísal priamo na české libreto. Ostatne, Smetana myslel a tvoril v nemčine a až následne rané opery opatril českým libretom, takže české libretá jeho raných opier nesú v sebe isté interpretačné problémy. O týchto ostatných, už pôvodne českých operách, toto konštatovanie neplatí.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
Smetana Gala
Národní divadlo v Prahe oslávi galakoncertom Smetana Gala 200 rokov narodenia Bedřicha Smetanu

Za príbehom stáli dve významné osobnosti českej literatúry 19. storočia – poetka Eliška Krásnohorská napísala libreto opery podľa rovnomennej poviedky významnej spisovateľky Karolíny Světlej inšpirovanej skutočným príbehom. Eliška Krásnohorská napísala kvalitný, krásny a poetický text, na ktorý Smetana operu písal priamo na český jazyk. Skladateľ i libretistka si ľudsky aj umelecky sadli, a tak to viedlo k ďalšej spolupráci na jeho posledných dokončených operách.

Hubička - opera plná prvenstiev

Bedřich Smetana prežíval v čase komponovania Hubičky azda najkomplikovanejšie, tragické okamihy svojho života. Hluchota – fatálna choroba hudobníkov postihla aj tohto génia. Hoci on sám túto operu, žiaľ, nepočul, vďaka dirigentskej skúsenosti a skladateľskej genialite si mohol hudbu predstaviť bez toho že by počul jediný tón. „Aj tu majstrovsky uplatnil Smetana svoju techniku príznačných motívov. Pre každú postavu situáciu napísal určitý hudobný motív, ktorý opakuje a vracia so železnou pravidelnosťou počas celého večera. A hoci túto operu on sám nikdy nepočul, i napriek tomu je hudobne veľmi priezračná, bez chýb. Napísal to skutočne bez chyby a nič sa tam nemusí opravovať a prepisovať,“ približuje renomovaný český dirigent Jaroslav Kyzlink.

Dielo je z hudobnej stránky plné sýtych farieb, svieže, hravé, s príťažlivými melódiami, ku ktorým patria napríklad neskôr zľudovené uspávanky Hajej, můj andílku alebo Letěla bělounká holubička, či obľúbená ária koloratúrnych sopranistiek Hlásej, ptáčku. Premiéra Hubičky v Prahe v roku 1876 bola búrlivo prijatá, hoci skladateľ už potlesk nepočul. Nadšenie publika vnímal ako trepotanie bielych šatiek v rukách očarených divákov.

Čo sa stane, keď sa stretnú a zamilujú dve tvrdohlavé bytosti?

Na prvý pohľad je Hubička „banálnym príbehom“, sporom o jeden predmanželský bozk. Lukáš, mladý vidiečan, po tom, čo ovdovel, si opäť hľadá cestu k Vendulke, s ktorou sa pred svadbou stretával. Vendulka, verná svojim zásadám a z úcty k pamiatke nebohej, odmietne Lukášovi bozk pred svadbou. Okolo bozku či bozkávania je v tejto opere ešte niekoľko peripetií. A je tu ešte aj Vendulkin otec, ktorý mladých varuje, že obaja sú tvrdohlaví a neústupčiví a že sa k sebe nehodia. Ako sa skončí tento spor nielen o bozk? Happy endom – našťastie. 

Hubička
Hubička. Foto: Henrich Mišovič

Smetanova opera Hubička sa do SND vracia po dvadsiatich rokoch v novej inscenačnom i hudobnom naštudovaní. „Pre SND je toto dielo veľmi dôležité, tak sme nezanedbali ani výber tvorcov. Som veľmi šťastný, že sa režijnej taktovky ujala skúsená doma i v zahraničí úspešná režisérka Andrea Hlinková, ktorá nie je nášmu publiku neznáma,“ hovorí riaditeľ Opery SND a dirigent Martin Leginus.

Príbeh o vnútornej očiste

Režisérka na pôde bratislavskej opery inscenovala Cikkerovho Mistra Scroogea, Haydnov Opustený Ostrov či Dubovského detskú operu Veľká doktorská rozprávka. „Sú to všetko žánrovo veľmi odlišné operné tituly, ktoré majstrovsky zvládla, takže naša voľba bola jasná. Veľmi sa tešíme na to, akým spôsobom uchopí Hubičku,“ pripomenul Martin Leginus.Som veľmi rad, že sa nám podarilo získať pre túto inscenáciu práve Andreu Hlinkovú a jej tím. Skutočne ma veľmi potešilo, že česká opera neznie iba z orchestrálnej jamy a z hrdiel sólistov Opery a zboru, ale že aj ducha tejto opery máme aj na javisku, hoci v takej štylizovane folklórnej, ale rozhodne veľmi sugestívnej podobe,“ pripája sa dramaturg prvej opernej scény Jozef Červenka.

V hudbe v každom takte cítime hĺbku ľudského citu naplneného radosťou. Aj preto nie je tento „prostý“ príbeh prvoplánovým žánrovým obrázkom, má psychologické, dokonca baladické rozmery a vo vzájomnom porozumení dvoch bytostí odkrýva bez sentimentu ďalšie roviny v hľadaní rešpektu i tolerancie. Aj v tom môžeme cítiť odkaz pre dnešok. 

Andrea Hlinková
Úspešná operná režisérka Andrea Hlinková počas TB k premiére opery Hubička v SND. Foto: Silvia Mária Petrovits

V súčasnosti sa ľudia rozchádzajú, rozvádzajú, priateľstvá sa končia pre malichernosti. Hubička je symbolicky taká ,malichernosťʽ, pre ktorú sa dokážeme pohádať,“ aj túto líniu chce vo svojej inscenácii podčiarknuť režisérka Andrea Hlinková.

Hubička opäť na scéne Opery SND. Aká bude nová bratislavská inscenácia?

Bude moderná alebo klasická? Aj na to sme sa opýtali režisérky Andrey Hlinkovej, ktorej inscenácie patria k divácky atraktívnym i oceňovaným, viď napríklad úspešná banskobystrická operná inscenácia Andrea Cheniér. „K inscenovaniu opery Hubička som pristupovala s veľkým rešpektom, pretože pre mňa je Smetana veľkým skladateľom. Aj preto si nedovolím hudbu či celý kontext nejako aktualizovať alebo k tomu dielu pristupovať nejakým extrémnym spôsobom. Celá koncepcia režijno-výtvarná v podstate vychádza z českej poetiky dediny a folklóru, aj keď to tam možno nie je až také citeľné. S tímom sme sa nesnažili túto operu aktualizovať, pretože si myslím, že tá nádherná hudba a libreto si to ani nežiada. Hoci áno, sú tam drobné aktualizácie. Nájdete tam rôzne komické mizanscény, ktoré možno divák posúdi ako modernejšie, ale principiálne je to taká moderná klasika,“ približuje svoju režijnú koncepciu Andrea Hlinková, ktorá si aj teraz prizvala úspešný a viac ráz  osvedčený tvorcovský tím.

Inscenačné prístupy rešpektujú Smetanu

Scéna je koncipovaná na prvý moment trochu inak, no dominuje tu vizuálne skôr implicitné, časovo i miestne neurčité poňatie. Scénická výtvarníčka Miriam Struhárová sa chcela som sa vyhnúť konkrétnemu znázorneniu exteriérov a interiérov bez akýchkoľvek dobových prvkov.

Hubička
Mária Porubčinová, Jozef Benci, Andrea Vizvári, Pavol Remenár, Terézia Kružliaková, Tomáš Juhás a zbor Opery SND v predstavení Hubička. Foto: Henrich Mišovič

Nechcela som to poňať klasicky, slohovo alebo konkrétne sa inšpirovať nejakou dedinou či dobou. Zvolila som si akoby neistotu alebo deformáciu stien, podláh, nábytku a všetkého. To vzbudzuje u diváka pocit neistoty, či je to krivé alebo či zle sedí. Zrkadlí to vzťah dvoch mladých – Vendulky a Lukáša, ktorí sa nevedia rozhodnúť… Vizuálne poňatie exteriérov formujú zore. Skôr mi išlo o vizualitu a poetickosť či farebné zladenie s kostýmom,“ približuje Miriama Struhárová.

Kostýmový výtvarník Boris Hanečka pripravil k opere pôsobivé kostýmy, ktoré sú trochu aj folklórne. „Pristupoval som k tomu jemne. Nechcel som spraviť nič moderné. V inscenačnom tíme sme vnímali hodnotu diela, a preto sme zvolili citlivý prístup. Myslím si, že vo výtvarnej koncepcii je to súznenie so Smetanovou hudbou,“ doplnil Boris Hanečka.

Návrat Jaroslava Kyzlinka

Aká by to bola ale opera bez hudby a hudobného naštudovania. SND operu uvádza v hudobnom naštudovaní a pod taktovkou Jaroslava Kyzlinka. Jeho meno a skúsenosti sľubujú vysokú kvalitu hudobného naštudovania. Je aj garanciou mimoriadnej hudobnej kvality hudobného naštudovania. České muzikantské umenie plné spontánnej radosti, ktorá vie chytiť poslucháča za srdce, i smetanovskú poetiku tak iste uchopia slovenskí umelci strhujúco.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
Kam za kultúrou na sklonku februára 2024? TOTO odporúčame!
Kam za kultúrou na sklonku februára 2024? TOTO odporúčame!

S emeritným šéfdirigentom SND Jaroslavom Kyzlinkom naša prvá scéna spolupracuje už dvadsať rokov.  „Keď sme spomínali všetky jubileá – okrem roku českej hudby je tu aj 200. výročie narodenia B. Smetany. Na deň prvej premiéry pripadá 104. výročie otvorenia SND a presne na deň druhej premiéry zase výročie narodenia B. Smetanu. Hudobného naštudovania tejto opery sa chopil náš emeritný šéfdirigent Jaroslav Kyzlink, s ktorým tu máme ďalšie výročie – 20 rokov spolupráce. Na konte má množstvo fantastických naštudovaní, a hoci nechcem predbiehať, Hubička je jednou z nich. Práve Hubička bola pred 20 rokmi aj jeho prvým dielom, ktoré dirigovali v SND,“ približuje riaditeľ Opery SND Martin Leginus s tým, že verí v pokračovanie úspešnej spolupráci.

Jaroslav Kyzlink
Český dirigent Jaroslav Kyzlink počas TB k premiére opery Hubička v SND. Foto: Silvia Mária Petrovits

Kruh sa neuzatvára

Hubička je prvou operou, pri ktorej som s Operou SND spolupracoval po prvý raz. Bolo to pred 21 rokmi v Historickej budove SND, keď som s režisérom Pavlom Smolíkom naštudoval túto Smetanovu operu. Veľmi ma potešilo toto pozvanie, pretože sa to často nestáva, aby mohol človek po 20 rokoch na rovnakom mieste opäť naštudovať rovnaký titul. Je to rarita v mojej kariére a užívam si to. Táto spolupráca so súborom či orchestrom, ktoré sú za ostatných 20 rokov už vynovené, ma veľmi teší, obzvlášť v kontexte Roku českej hudby,“ priblížil dirigent Jaroslav Kyzlink.

Po Redute do opery

Do Bratislavy sa v aktuálnom roku vracia po úspešnom uvedení Janáčkovej Glagolskej omše so Slovenskou filharmóniou. Aká bude jeho hudobná vízia Hubičky? Bez akýchkoľvek škrtov či opráv, presne v duchu skladateľa. „Hoci Smetana toto dielo nikdy nepočul, vďaka dirigentskej a skladateľskej skúsenosti a skladateľskej si mohol hudbu predstaviť aj bez toho, že by počul jediný tón. Vedel ako bude znieť. Operu napísal skutočne bez chyby a nič sa tam nemusí opravovať a prepisovať,“ približuje Jaroslav Kyzlink.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
Prešporok / Opernball /
Aj Prešporok mal svoj „Opernball“

“Tých intenzívnych šesť týždňov prác na tejto opere bolo pre nás veľmi radostných. Aj napriek tomu, že nás obklopovala hektika, vládla milá atmosféra. Snáď i preto, že táto opera na rozdiel od iných nekončí tragicky, ale happy endom a navyše hrá k tomu krásna hudba. Takže sa teším a verím, že na ňu diváci budú chodiť a že sa im to bude páčiť,” dodáva dirigent Jaroslav Kyzlink, ktorý prijal pozvanie vedenia Opery SND spolupracovať aj na obnovenej premiére ďalšej Smetanovej opery na pôde SND.

Hubička SND

Vendulka a Lukáš budú talianska dvojka

Nové naštudovanie opery Hubička, ktorá je v tvorbe Bedřicha Smetanu istým medzníkom a súčasne prejavením sily zvíťaziť nad nepriazňou osudu, je po premiére 1. a 2. marca na programe na nasledujúci týždeň 7., 8. a 9. marca v novej budove SND v príťažlivom obsadení. „Vendulku s Lukášom som poňala expresívnejšie. Sú taká talianska dvojka, ktorá sa neustále dohaduje a háda a miestami až prehnaným spôsobom. Mňa to veľmi baví, pretože všetci štyria predstavitelia hlavných postáv sú veľmi temperamentní ľudia, majú v sebe vášeň, energiu aj živelnosť. A myslím si, že to zo seba vedia dostať nielen spevácky, ale tiež herecky,“ dodáva režisérka Andrea Hlinková.

HUbička
Ondrej Šaling a Patrícia Malovec ako Lukáš a Vendulka. Foto: Henrich Mišovič

Hlavné postavy očami protagonistov prvej premiéry

Dvoch hlavných protagonistov Vendulku a mladého vdovca Lukáša stvárnia v alternáciách Patrícia Malovec a Mária Porubčinová, Tomáš Juhás a Ondrej Šaling. V inscenácii rodinného charakteru plnej pohybu a sviežich melódií možno ďalej obdivovať zaujímavé hudobné i herecké kreácie Gustáva Beláčka, Jozefa Benciho, Daniela Čapkoviča, Pavla Remenára, Denisy Hamarovej, Terézie Kružliakovej, Mariany Sajko či Andrey Vizvári a ďalších. Aké sú hlavné postavy Vendulky a Lukáša očami oceňovanej sopranistky Márie Porubčinovej a tenoristu Tomáša Juhása?

Hubička
Terézia Kružliaková, Andrea Vizvári a zbor Opery SND. Foto: Henrich Mišovič

Mária Porubčinová: Vendulka nie je taká “streštená“, má v sebe esprit

Moja Vendulka rešpektuje réžiu a hudbu. Veľmi sa teším, že konečne na javisku nezomieram. Vendulka je pre mňa už zrelá žena, ktorá si chce vziať vdovca ale má svoje – či už morálne, alebo ľudské hodnoty. Takže nie je pre mňa taká “streštená“, i keď tá vášeň a niečo dievčenské v nej predsa len zostáva. Zároveň to nie je usadlá dedinská žena, ktorú jej milý odvrhol, zobral si inú a teraz sa k nej vrátil. Je to žena, ktorá má stále esprit. Mám pocit, že celý ústredný motív nechcenia dať „hubičky“ má morálne príčiny, a nie je to iba tak z rozmaru. Uvedomuje si, že sú si sľubom svoji, ale jej vonkajší prejav je zdržanlivý, pretože nemá v sebe ešte celkom uzavretú kapitolu s nebožkou,“ hovorí o Vendulke jej predstaviteľka Mária Porubčinová, ktorá ju stvárni na prvej premiére.

Mária Porubčinová / Hubička
Mária Porubčinová ako Vendulka. Foto: Henrich Mišovič

Opera prekypuje krásnymi uspávankami, ktoré časti sú jej srdcovkou? „Mám rada zborové časti, ktoré sú nesmierne nabité energiou a práve tieto si veľmi užívam. Vendulkine uspávanky má akosi obchádzali, a tak som sa s nimi po prvýkrát stretla až na javisku,“ hovorí Mária Porubčinová.

Hubička
Mária Porubčinová, Jozef Benci a Tomáš Juhás. Foto: Henrich Mišovič

Tomáš Juhás: U Lukáš je to skôr o vzťahu

Speváckym partnerom v úlohe Lukáša je tenorista Tomáš Juhás, ktorého diváci poznajú ako predstaviteľa slávnych tenorových hrdinov z talianskych opier. Hubička je pritom  jeho tretí smetanovský titul a rovnaký je aj počet operných spoluprác s dirigentom Jaroslavom Kyzlinkom. „Robil som predtým Predanú nevestu a Dalibora. Myslel som si, že postava Lukáša je taká komédia s ľúbivou hudbou. Ale zistil som, že v mojom parte i opere nejde ani až tak o hubičku, ale je to skôr o vzťahu. Po hudobnej stránke je to Je to krásna opera, ľúbivé melódie, nádherne napísaný, nie je ľahký part pre tenora, hlavne pokiaľ ide o súhru textu s hudbou. Mám rad výzvy, teším sa na to,“ prezradil nám Tomáš Juhás.

Hubička
Jozef Benci, Terézia Kružliaková, Tomáš Juhás, Mária Porubčinová, Pavol Remenár a Andrea Vizvári. Foto: Henrich Mišovič

Hubička je rodinný titul

Tvorcovia operu koncipujú ako titul pre celé rodiny. Vedenie Opery SND verí, že Hubička, ktorá je tak trochu našou operou, bude opäť blízka aj súčasnému publiku všetkých generácií. „K dôvodom, pre ktoré uvádzame toto dielo, nepatrí len skutočnosť, že sa jedná o ikonické dielo, ktorým sa pred 104 rokmi otvárala Opera SND. Veríme, že môže zaujať každého diváka i toho najmladšieho práve tak, ako sa to stalo 5-ročnému chlapcovi – neskoršiemu slávnemu režisérovi Milošovi Formanovi. Bolo to v roku 1937 pri nemom uvedení opery Predaná nevesta v čáslavskom kine, kde tohto 5-ročného chlapca navždy ovplyvnil strhujúci kinozážitok i spev prítomného publika. Možno bude v Sále opery a baletu SND sedieť nejaký budúci Miloš Forman, ktorého život toto predstavenie ovplyvní a vyrastie z neho nejaký veľkolepý umelec,“ uzatvára riaditeľ Opery SND a dirigent  Martin Leginus.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
Štátna filharmónia Košice spustila crowdfunding, chce vydať vinyl
Štátna filharmónia Košice spustila crowdfunding, chce vydať vinyl

Návštevníci sa majú na čo tešiť. V neposlednom rade je to okrem osobnosti režisérky a dirigenta aj celý inscenačný tím a zaujímavé obsadenie. Ostatne bez vynikajúcich spevákov by nemohlo byť žiadne predstavenie operou. Premiéry zaznejú 1. a 2. marca 2024. 

Foto: archív Divadelného ústavu, Henrich Mišovič, Silvia Mária Petrovits

Zdroj: SND, bulletin, TS, rozhovory

Spracovala Silvia Mária Petrovits

*** Posledná aktualizácia: oprava grafickej chyby, znovu nasadenie obrázkov a vloženie nového videa – 2024-03-04 (adm, terval) ***

Lóránt Chovan
Culture História News Osobnosti Výtvarné umenie

Svetobežný portrétista Lóránt Chován skonal pred 17 rokmi

Patril k svetoznámym portrétistom. Narodil sa vo Vojvodine, študoval v Maďarsku. Portrétista Lóránt Chován bol svetobežník a neraz zavítal na Slovensko, aby navštívil priateľov. Významný svetobežník skonal pred 17 rokmi. Pripomeňte si ho spolu s nami.

Read More
BIBIANA / BIB / Kam za kultúrou / Bienále ilustrácií Bratislava
Community Culture News PR Výtvarné umenie

„Vyfarbi si leto“: BIBIANA pozýva deti na skvelé workshopy s ilustrátormi

Už tretí rok ponúkne Medzinárodný dom umenia pre deti – BIBIANA originálny program „Vyfarbi si leto“ plný zážitkov. Viac informácií nájdete v článku

Read More
Kam za kultúrou? TOTO sú naše tipy na zaujímavé výstavy a podujatia (29/2024)
Cestovanie Culture Expo Kam za kultúrou News Odporúčame Podujatia PR

Kam za kultúrou? TOTO sú naše tipy na zaujímavé výstavy a podujatia (29/2024)

Kam za kultúrou v tretí prázdninový týždeň? Opäť prinášame tipy na zaujímavé výstavy a podujatia najbližších dní, ktoré sa oplatí zažiť na vlastnej koži.

Read More
Translate »