Pre milovníkov výstav máme zaujímavý typ. V dnes už 70-ročnej regionálnej galérii východného Slovenska, v košickej Východoslovenskej galérii majú zaujímavú výstavu Grafika – jedno médium.
Výstavu Grafika – jedno médium sprístupnili verejnosti ešte v októbri minulého roka. Navštíviť ju môžete v predĺženom termíne do 1. mája 2022, ako informuje Východoslovenská galéria na svojich stránkach.
Predstavuje výber z kolekcie grafiky, zbierkového fondu Východoslovenskej galérie. Zahŕňa výtvarné diela z obdobia od polovice 19. storočia až po súčasnosť. Výstava Grafika – jedno médiu síce hovorí o jednote, ale má to jedno ale. V skutočnosti je grafika výrazovo najrozmanitejšou s množstvom podôb. Rozdielnosť spôsobuje rôznorodosť technologického prevedenia.
Vybraná kolekcia zaručuje výstave pestrosť
Vystavovaná kolekcia obsahuje širokú škálu námetov od portrétu, cez figúru, krajinu, architektúru, až po abstraktné a konceptuálne realizácie. Z vyše 70-ky vystavujúcich autorov nájdete na nej tiež práce najvýznamnejších slovenských grafikov. Spomeňme aspoň zopár. Určite patrí k nim slovenský grafik Albín Brunovský (*1935, +1977). Jeho imaginatívny prejav tkvejúci v dokonalom kreslení vyjadruje hlboké filozofické posolstvo. Ďalším vystavujúcim je Ľudovít Fulla (*1902, +1980). Fullova úžitková grafika sa dlhé roky v hodnotení jeho diela spomínali len zriedkavo. No vo svojom bohatom diele zanechal mnoho prác grafického dizajnu.
Priestor majú aj súčasní autori
Nájdeme medzi nimi aj mladú Janku Duchoňovú (*1982). Štúdium absolvovala v Ateliéri súčasného obrazu na Fakulte umení v Košiciach. Tvorba Janky Duchoňovej sa sústreďuje na realitu dnešných dní. Zaujíma ju globalizovaný svet 21. storočia, so všetkými stránkami multikulturalizmu. Hoci v tvorbe rieši reálnu situáciu spoločnosti, obsah jej diel rozvíja aj iné témy ako špekulácie i paranoja. Podľa obsahu tvorí v médiách ako kresba, akvarel, koláže, grafika, maľba i keramika.
Ďalšou z nich spomeňme ilustrátorku, monumentalistku, grafičku, maliarku i textilnú výtvarníčku Věrunu Melčákovú – Junekovú (*1945). Vystavovala vo viac ako 40 samostatných výstavách a vyše 200 kolektívnych výstav v Európe. Ilustrovala preklad dievčenského románu Divé klinčeky bulharského spisovateľa Atanasa Zvezdinova.
Zastúpenie majú aj autori - priekopníci
Zastúpenie na výstave má aj významný český maliar, grafik a ilustrátor Jaroslav Vodrážka (*1894,+1984). Patrí k priekopníkom detskej knižnej ilustrácie. Je autorom kreslených seriálov o Zajkovi Bojkovi (1929 – 31), detského seriálu Piráti (1937) či rozprávkovej grotesky O strašiakovi (1939). V 40-tych rokoch minulého storočia vydal tri detské knihy, ktoré vyšli aj v slovenčine (Rozprávky o zvieratkách, Šleptáčik, Čože-kdeže?). Je autorom aj rozprávkovej knihy Macko Mrmláč valachom (1971) a knihy o českom maliarovi a ilustrátorovi Mánesovou stopou (1973).
Najznámejšieho slovenské výtvarníka ocenil aj Pablo Picasso
Nedá sa nespomenúť rodáka z Liptovského Mikuláša Kolomana Sokola (*1902, +2003). Ako člen významného spolku Hollar vystavoval po svetových výstavách. Po jeho účasti na výstave v Mexiku dostal pozvanie tamojšej vlády a v roku 1937 odišiel do Mexika. Tu založil mexickú grafickú školu. Pôsobil aj ako pedagóg na Escuela de las Artes del Libro a na Universidad Nacional de México. V tejto krajine si získal veľké uznanie laickej i odbornej verejnosti. Predstaviteľ kriticko-realistickej vetvy expresionizmu, Koloman Sokol, patrí k najznámejším slovenským výtvarníkom vo svete. Bol výnimočným reprezentantom modernej slovenskej grafiky. Jeho tvorba sa podobá nemeckému expresionizmu. Pablo Picasso sa vyjadril, že: „Sokol nepotrebuje Picassa na to, aby bol veľký“.
No v slovenskom výtvarnom umení je „nezaraditeľný“. Tvoril v úplnom protiklade s romantizujúcim prístupom väčšiny vtedajších slovenských výtvarníkov. Sústreďoval sa najmä na figuratívny motív, v ktorom perfektne vyjadroval svoj sociálny protest proti existujúcej spoločnosti (motívy nezamestnanosti, biedy, hladu, vysťahovalectva). Zaoberal sa aj motívmi zo slovenskej ľudovej kultúry, ale bez toho, aby ju idealizoval. Tieto grafické listy sú snahou o pravdivé zobrazenie slovenského vidieckeho života. Okrem grafík sa venoval kresbám a maľbám na papieri. Na plátno maľoval len veľmi zriedka a počet zachovaných olejomalieb nedosahuje ani dvojciferné číslo.
Dopĺňajú ju diela súčasných autorov zvučných mien
Výstavu Grafika – jedno médium dopĺňajú zapožičané diela súčasných autorov, ktorí tvoria v odbore úžitkovej grafiky. Tí vo svojej voľnej tvorbe posúvajú hranice grafiky. Fyzicky zasahujú do priestoru, pracujú s textom, počítačovou animáciou a k propagácii vo veľkej miere využívajú internet. Sú to diela Tomáša Fila, Ondreja Gavaldu, Petra Javoríka, Romana Juhása či Maroša Juhása. V Košiciach vystavujú aj práce slovenského dua autoriek Ové Pictures (Veronika Obertová a Michaela Čopíková), ktoré vzniklo v roku 2010. Spoznáte tu aj výrazného predstaviteľa košickej umeleckej scény, grafického dizajnéra Jozefa Tušana a sochára Jána Zelinku. Zelinka patrí v súčasnosti k originálnym a etablovaným sochárom na slovenskej výtvarnej scéne. Jeho princípy vizuality nachádzajú svoju genézu v českom avantgardnom myslení zo začiatku 20. storočia. Zelinkovou primárnou témou je téma života a smrti. Vníma ich v určitom protichodnom vzťahu s hlbšou nábožensko-filozofickou reflexiou. Vo svojom sochárskom prejave hľadá vzťahy a väzby v starých kultúrach, v zmysle panteistického až fetišistického spojenia so živým svetom a tým druhým (virtuálnym) svetom. V menšej miere sa autor venuje aj kresbe, ktorá zaujme konceptuálnejším prístupom (kresba hrdzou, zeleninou, ovocím apod.).
Výstava Grafika – jedno médium nielen kladie otázky
Výstava Grafika – jedno médium chce prostredníctvom formálneho porovnávania grafických realizácií mapovať vývojové etapy naprieč dekádami či medzi jednotlivými autormi. Grafické médium sa snaží predstaviť v jeho rozmanitosti. Ilustruje jeho pôvodnú závislosť na reprodukovateľnosti a šírení na papieri vo veľkých množstvách. V kontexte súčasnej ekologickej situácie a globálnych klimatických zmien, si nielen kladie otázku, či je toto médium trvalo udržateľné, ale snaží na ňu aj odpovedať. Výstava vás určite zaujme a oplatí sa ju vidieť.
Zdroj: Východoslovenská galéria v Košiciach
One thought on “Oplatí sa vidieť: Grafika – jedno médium”
Comments are closed.