Ak milujete taliansku módu, máme pre vás tip. Je ňou pomaly končiaca výstava módneho návrhára Roberta Capucciho. Predstavuje taliansku módu aj s dvojicou ikonických skulpturálnych šiat. Nájdete ju v Sídelnej budove Slovenského národného múzea len do 20. októbra 2023.
Výstava módneho návrhára Roberta Capucciho je treťou v poradí, ktorú ponúkol 16. ročník festivalu Dolce Vitaj, ktorý organizuje Taliansky kultúrny inštitút v Bratislave. Milovníci talianskej módy si už od 16. júna môžu vychutnať noblesnú krásu módy prostredníctvom výstavných exponátov. Dvoje skulpturálne šaty a päťdesiatku módnych ilustrácií prezentuje výstava Roberto Capucci: Od návrhu k šatám, ktorá sa bude konať do 22. októbra v priestoroch Sídelnej budovy Slovenského národného múzea na Vajanského nábreží 2.
Článok pokračuje pod reklamou
“Teší nás, že vďaka dlhoročnému partnerstvu s renomovanou kultúrnou inštitúciou, akou je nepochybne Slovenské národné múzeum a spolupráci s Nadáciou Capucci môžeme v Bratislave prezentovať tvorbu jedného z najvýraznejších predstaviteľov medzinárodnej módy, maestra Roberta Capucciho,“ uviedla riaditeľka Talianskeho kultúrneho inštitútu v Bratislave Alessandra Sanniti.
Roberto Capucci je považovaný za jedného z najvýznamnejších módnych návrhárov 20. storočia. V jeho modeloch zažiarili viaceré slávne osobnosti. Ako jediný neamerický návrhár obliekol Marilyn Monroe, navrhol tiež kostýmy pre Silvanu Mangano a Terencea Stampa vo Pasoliniho filme Teoréma. Vedkyňa Rita Levi Montalcini preberala v roku 1986 Nobelovu cenu za medicínu v tmavofialovej zamatovej róbe z Capucciho tvorivej dielne.
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
Osobnosť svetovej módy
Couturier Roberto Capucci patrí medzi najvýznamnejšie postavy talianskej a medzinárodnej módnej scény 20. storočia. Keď mal 26 rokov, Christian Dior ho označil za najlepšieho talianskeho módneho návrhára, čo potvrdila neskôr cena Filene’s Young Talent Design Award pre najlepšieho mladého tvorcu.
Svoj prvý ateliér otvoril na rímskej Via Sistina už v roku 1950 a o rok neskôr debutoval autorskými modelmi na módnej prehliadke „otca talianskej módy“ Giovanniho Battistu Giorginiho vo florentskom Grand Hoteli. Vo svojej tvorbe prešiel viacerými fázami, od elegantných modelov v duchu klasických krajčírskych tradícií, cez experimenty s atypickými materiálmi až po odvážne plisované modely takmer architektonických tvarov. V roku 1970 predstavil svoju tvorbu po prvýkrát v múzeu. Nymfeum Múzea etruského umenia v rímskej vile Giulia sa stalo dejiskom prvej Capucciho prehliadky. Práve tá obrátila naruby dovtedy zaužívané tradície prezentovania módy, modelky sa predstavili v čižmách na nízkych podpätkoch, bez mejkapu a vlasových úprav.
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
O desať rokov neskôr Capucci vystúpil z Talianskej módnej komory. Rozhodol sa prezentovať svoje kolekcie podľa vlastného uváženia ako nezávislý umelec a nie ako návrhár podriadený diktátu kalendára prehliadok. V tomto období vznikli prvé skulpturálne šaty, ktoré sa stali jeho poznávacím znakom. Výstava Roberto Capucci Umenie v móde – Objem, farba, metóda vo florentskom paláci Strozzi je prvou lastovičkou novej etapy, v ktorej sa umelec definitívne presunul do múzeí.
Od roku 1995 až dodnes vznikali šaty vo forme skulptúr. Modely už neboli určené na nosenie. Šlo už skôr o výstavné exponáty, ktoré dávno prekročili hranicu bežného odevu a oprávnene si vydobyli miesto vo svete umenia. Dvojica šiat bratislavskej výstavy patrí do tejto tvorivej fázy. Dokonale pritom odráža jej charakteristické rysy. Výrazne štruktúrované modely vychádzajú z dvoch presne definovaných konceptov. Tie autor vyjadril vo forme plisovaných špirál a aplikácií takmer architektonických tvarov.
Z tohto dôvodu už možno hovoriť o konceptuálnych dielach vytvorených na základe istej myšlienky, inšpirácie a hĺbky vyjadrenej prostredníctvom látky. Tá v rukách umelca plní rovnakú úlohu ako maliarske plátno alebo sochársky mramor.
Dvojicu exponátov šiat z 80. a 90. rokov doplní takmer päťdesiat signovaných ilustrácií a módnych návrhov z rovnakého obdobia. Svedčia o tom, že autor pripisoval kresbe dôležitosť už od čias štúdia na umeleckej škole. „Kresliť je pre mňa rovnako prirodzené ako sa napiť vody, keď som smädný. Dodáva mi pocit radosti a nádeje, odvracia pozornosť od plynúceho času,“ vyznal sa samotný návrhár.
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
TS, Taliansky kultúrny inštitút v Bratislave
Foto: Jana Krištofovičová
Zdroj: Taliansky kultúrny inštitút v Bratislave
Redakciu informovala Alena Štálniková, Taliansky kultúrny inštitút v Bratislave
*** Správu sme redakčne upravili (red)