Novinky

Na festivale Melos-Étos 2024 sa už zajtra predstaví UMZE Ensemble s premiérovým programom

UMZE Ensemble

Festival Melos-Étos 2024 pokračuje aj v utorok 12. novembra 2024. Jeho dejiskom bude i tentoraz Moyzesova sieň, kde sa predstaví vynikajúci UMZE Ensemble z Maďarska. Na publikum čaká na Slovensku dosiaľ neuvedený program.

Melos-Étos sa počas svojej existencie dokázal zaradiť a udržať medzi najväčšími a najvýznamnejšími stredoeurópskymi festivalmi pre súčasnú hudbu, o čom svedčí aj jeho tohtoročná dramaturgia. 17. ročník medzinárodného festivalu súčasnej hudby Melos-Étos ponúka pestrý program z aktuálnych trendov súčasnej hudby. Ponúka celkom  7 koncertov, vyše 40 súčasných diel v podaní viac ako 100 interpretov a interpretiek. Väčšina z diel uvedených na festivale zaznie v slovenskej premiére. Festival prinesie aj tri diela v svetovej premiére. Po otváracom koncerte v Kunsthalle v Košiciach (7. 11.) Festival Melos-Étos pokračuje s programom v Bratislave a potrvá až do 14. 11. 2024. V jeho tohto týždňovej ponuke nebudú chýbať ani umelci z Maďarska. Bratislavskému publiku sa už v utorok 12. novembra 2024 predstaví vynikajúci UMZE Ensemble.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
Kam za kultúrou v 46. týždeň? Pozrite si naše tipy
Kam za kultúrou v 46. týždeň? Pozrite si naše tipy

UMZE Ensemble predstavuje významnú súčasť hudobného života v Maďarsku, organizuje vlastné koncertné cykly v Budapešti, vystupuje v najdôležitejších hudobných centrách v krajine a taktiež na prestížnych festivaloch a koncertných sálach v zahraničí, ako sú Carnegie Hall v New Yorku, Wiener Festwochen, , Avignon Festival a Huddersfield Contemporary Music Festival. Jedným z hlavných zameraní činnosti UMZE Ensemble je objednávanie a uvádzanie nových kompozícií na väčšine svojich koncertov. Nebude tomu inak ani na ich koncerte v rámci festivalu Melos-Étos 2024 v Moyzesovej sieni, kde sa pod dirigentským vedením Jeana-Philippa WURTZA súbor predstaví s premiérovým programom. Všetky diela zaznejú v slovenskej premiére, skladba Petra Javorku –sans Marteau et sans Maître dokonca v svetovej premiére.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
Melos-Étos / Aimard
Melos-Étos 2024 predstavuje program. Hlavnou hviezdou festivalu bude francúzsky klavirista Pierre-Laurent Aimard.

Na koncerte zaznejú diela od 3 maďarských skladateľov

Program koncertu pozostáva z diel šestice autorov. Okrem domácich autorov – Jany Kmiťovej s dielom sie fuhr in die nacht a Petra Javorku s jeho sans Marteau et sans Maître v svetovej premiére si v programe vydobyl svoje miesto aj Francesco Filidei s dielom Ballata No. 2. Bratislavskému publiku sa maďarský súbor predstaví aj s trojicou diel troch maďarských skladateľov – Ármina Cservenáka, Mártona Illésa a Pétera Eötvösa

INZERCIA / Článok pokračuje pod reklamou

Maďarský skladateľ a dirigent Ármin Cservenák mal vývoj svojho kompozičného štýlu roky pod dohľadom veľkých mien progresívnej európskej hudby ako Beat Furrer a Georg Friedrich Haas. Vďaka nim sa mladý autor skoro oboznámil s rôznymi modernistickými technikami. Cservenákove diela už dnes získavajú významné ocenenia a uznania na medzinárodných hudobných súťažiach. Autor v nich často prepája emocionálnu hĺbku s intelektuálnou prísnosťou a pedantnosťou. Zaoberá sa skúmaním hudobnej textúry a experimentovaním s modernou harmóniou, pričom sa prikláňa k minimalistickej a postminimalistickej estetike. 

Do Moyzesky s festivalom Melos-Étos zavíta jar

Jeho skladbu Spring (Jar) pre sólový klavír charakterizuje jemná súhra medzi vrstvami zvuku, ktoré Cservenák pripodobňuje maliarskym ťahom štetca, vytvárajúcim sugestívny obraz. V diele možno nájsť očakávané motívy spojené s ročným obdobím, ako je obnova, rast, alebo prebúdzanie, ale Cservenák ich inkorporoval aj s nečakanými zvratmi, pripomínajúcimi, že ide o novú hudbu. Využíva disonanciu, istý element zdržanlivosti, kontrastujúci s výbuchmi farieb a rytmickej zložitosti. Výrazné zmeny v textúre a dynamických úrovniach, ktoré autor často používa, by mohli byť vnímané ako odraz nepredvídateľnej povahy samotného jarného počasia – oscilujúceho medzi pokojom a náhlou intenzitou. Dielo prináša rôznorodé technické výzvy, ktoré zahŕňajú zložité frázovanie a vrstvené nuansy vyžadujúce od interpreta nesmiernu citlivosť.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
Grand Prix Bienále divadelnej fotografie 2024 získal Robert Tappert, foto Tibor Géci / Kam za kultúrou / výstavy
Poznáme mená laureátov Bienále divadelnej fotografie 2024

V programe utorkového festivalového koncertu Melos-Étos má aj koncert pre 15 hudobníkov s názvom Fermáta Pétera Eötvösa reflektuje chaos a neistotu z obdobia pandémie COVID-19. Hudobníci sú rozmiestnení 1,5 metra od seba, dodržiavajúc protokoly „spoločenského odstupu“ z čias, keď ochorenie ohrozovalo celý svet. Tieto rozostupy prispievajú k jedinečnému priestorovému a akustickému zážitku. Štruktúra diela je fragmentovaná náhlymi generálnymi pauzami, ktoré symbolizujú nečakané zastavenie každodenného života spôsobené pandémiou a vytvárajú tak akúsi časovú schránku z týchto turbulentných rokov. V hudobnej notácii je fermáta, alebo korunka, znamienkom predlžujúcim vybraný tón o ľubovoľnú hodnotu, v tomto kontexte je však skôr príznačným činiteľom zastavenia času, či zamrznutia, ktoré pociťovala celá spoločnosť.

Budapeštiansky rodák Márton Illés je jedným z medzinárodne najvyhľadávanejších maďarských skladateľov svojej generácie. Jeho doterajšia tvorba zahŕňa diela pre hudobné divadlo, sláčikový orchester a symfonický orchester, ako aj skladby pre sólové nástroje, sláčikové kvartetá, vokálne kompozície, ansámblové a elektroakustické skladby. Jeho skladby sú pravidelne uvádzané na festivaloch a v koncertných sieňach po celom svete.

INZERCIA / Článok pokračuje pod reklamou
LitArtAgency / Art & History Magazine

Medzi jeho najpopulárnejšie výtvory patrí séria Rajzok (Kresby), ktorá dnes zahŕňa už pol tucta rôznych diel, prevažne s experimentálnym charakterom. Je medzi nimi skladba pre 24 mikrotonálne ladených strún, klavírny koncert Rajzok II pre tlmený klavír, Rajzok III – v ktorom je použitý „mikrotonálne rozladený hybridný klavír“, Hang-Rajzok – skladba pre šesť vokalistov, veľkorozmerná, viacfarebná súborná skladba Ascolta-Rajzok a Fabrajzok pre súbory Ascolta a Musikfabrik. Najnovší prírastok tejto rodiny s názvom Forajzok sa prezentuje radikálne odlišnými prostriedkami zvuku. Konvenčné aj rozšírené techniky nástrojov dokáže Illés používať v špecifických kontextoch spôsobmi, vďaka ktorým znejú ako prirodzený spev. Autorov moderný prístup ku kompozícii možno badať v jeho hudobných gestách, líniách melódie, ako aj v čiastočne algoritmicky generovaných textúrach najrozmanitejších farieb a dynamiky, ktoré sa môžu jemne a mnohonásobne odvíjať v organickej zmesi inštrumentálnych a vokálnych zvukov.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
Noc divadiel 2024
Noc divadiel 2024 bude jedinečná i zážitková

Vstupenky sú dostupné v predpredaji v sieti Ticketportal.

TS, Hudobné centrum, www.hc.sk

Foto: archív umelcov

Zdroj: Hudobné centrum

Redakciu informovala Ivana Schwarz, PR manažérka festivalu Melos-Étos

Daniel Raiskin / Slovenská filharmónia
Culture Hudba Koncerty News PR

Slovenská filharmónia ponúkne decembrové koncerty so šéfdirigentom

Slovenská filharmónia ponúkne už tento týždeň decembrovú dvojicu symfonických koncertov so šéfdirigentom i populárne predkoncertné stretnutie.

Read More
Ensemble Ricercata
Culture Hudba Koncerty News PR

Ensemble Ricercata v Slovenskom rozhlase. Concertos vás naladí aj na Vianoce

Ensemble Ricercata sa aj v decembri predstaví publiku v Slovenskom rozhlase. S programom Concertos vás naladí aj na Vianoce…

Read More
Kam za kultúrou
Culture Hudba Kam za kultúrou Koncerty News Odporúčame PR

Kam za kultúrou? Druhý adventný týždeň plný podujatí (2. časť)

Kam za kultúrou? Druhý adventný týždeň plný podujatí a zaujímavých koncertov nielen vo sviatočnom šate, ale i s dobročinným rozmerom…

Read More
Translate »