TOTO sú noví víťazi súťaže Virtuózi V4+ 2022. Absolútnym talentom je Slovinka

Virtuózi V4+2022

Aktuálna edícia súťaže talentov klasickej hudby sa stala minulosťou. Virtuózi V4+2022 veľkolepo vyvrcholili v piatok 16.12.2022. Desiatka finalistov po dvoch z piatich národov. Zvíťaziť z nich však mohol len jeden za národné farby. Veľkolepé finále sa nieslo v znamení pozitívnej nálady a opäť prinieslo niekoľko zmien.

Poznáme päticu národných víťazov medzinárodnej talentovej súťaže Virtuózi V4+2022. Spoznali sme ju počas vysielania veľkolepého medzinárodného finále v piatok 16.12.2022. Kým verejnosť svoj hlas odovzdať tento rok už nemohla, dočkali sme sa nejednej novinky. Tou NAJ je cena Najlepší z talentov, o ktorej rozhodovali v závere finále samotní finalisti. Odniesla si ju skvelá huslistka zo Slovinska.

Moderátorská posila i pozmenená porota s Maestrom Plácidom Domingom

Slávnostným večerom prítomnú porotu i divákov pred televíznymi obrazovkami v piatich krajinách popri Ide Nowakowskej tento raz sprevádzal aj americký rapper a skladateľ Remee Jackmann. V zákulisí súťažiacich, ich rodinných príslušníkov i mentorov spovedali opäť Eszter ZavarosPlácido Domingo Jr.

Virtuózi V4+2022 / moderátori

Aj porota si prešla značnou zmenou. Predsedom bol Maestro Plácido Domingo, ktorý prenos naživo sledoval, súťažiacich hodnotil a hlasoval zo svojho domova v Madride. Práve jeho hlas bol v prípade rovnosti hlasov tým rozhodujúcim. Do porotcovských kresiel v štúdiách Maďarskej televízie opäť zasadli excelentný violončelista Hauser, maďarská koloratúrna sopranistka Erika Miklósa, španielsky gitarista Pablo Sainz Villegas či producent Harvey Goldsmith. Namiesto Gabriely Rachidi prišiel basgitarista ovenčený cenou Grammy, Guy Pratt. A vrátila sa aj známa porotcovská tvár – dirigent Eugene Kohn.

Návrat minuloročných porotcov v úlohe mentorov. Aj to prinieslo finále šou Virtuózi V4+2022

Iste ste si všimli, že minulý rok mali v porote väčšie zastúpenie národní porotcovia. Tento rok sme národných porotcov videli v iných úlohách, snáď okrem Eriky Miklósa a v semifinále Gabriely Rachidi. Známe tváre z minuloročnej poroty sa tento rok stali mentormi finalistov. V tejto úlohe vystúpili napríklad poľská mezzosopranistka a riaditeľka Komornej opery vo Varšave Alicja Węgorzewska či estónska sopranistka Elina Netšajeva, ktorá, podobne ako maďarský mentor – klavirista Norbert Kael, bola mentorkou už ďalším rokom. Ako mentori sa do aktuálnej edície vrátili aj dvaja ďalší minuloroční národní porotcovia chorvátsky gitarista Petar Čulič, či slovenský klavirista a dirigent Peter Valentovič.

A súboje sa mohli začať...

Po úvodnom zopakovaní pravidiel aktuálnej edície a vstupných rozhovoroch sa zápolenie mladých talentov o prestížne víťazstvo mohlo začať. Opäť ich, až na pár výnimiek sprevádzal Dohnányiho orchester z Budafoku (Budafoki Dohnányi Zenekár) pod taktovkou Gábora Hollerunga. Dirigent spolu s orchestrom odviedol aj tentoraz vynikajúcu prácu a vďaka svedomitému tréningu mladých finalistov pod kuratelou dirigenta a toho-ktorého mentora malo publikum postarané o krásne hudobné zážitky. Postupne sme videli päť súbojov. Po českej dvojici štafetu postupne prevzali slovenskí, poľskí, maďarskí a na záver slovinskí finalisti.

Prvé zápolenie v rytme tanca

Prvý duel medzinárodného finále sa rozhorel medzi českou dvojicou finalistov, ktorých pripravovala estónska sopranistka Elina Netšajeva. Známe Cigánske melódie v podaní 16-ročného huslistu Romana Červinka sa postarali o krásny zážitok dýchajúci emočným nábojom, šmrncov a energiou. Jeho hre dominovala vysoká miera virtuozity, výborné interpretačné i fantastické technické schopnosti a sústredenosť na filigránske detaily i celok.  Nuž, vynikajúci štart veľkého finále!

Proti nemu sa s Brazileírou od Daria Milhauda postavil tiež 16-ročný český hudobník – klarinetista Ondřej Toman. Svoje vystúpenie si užíval a aj poslucháčov dokázal strhnúť a roztancovať v rytme samby. Ondřej Toman predviedol inšpiratívny výkon.  

Dva rôzne nástroje, dve rôzne skladby…  Šance mali obaja českí reprezentanti vyrovnané, no rozhodovala porota v tajnom hlasovaní.  A ľahká úloha to veru nebola.

Slovenský súboj v súťaži Virtuózi V4+2022 bol na tesnotku

Od českých finalistov sme sa posunuli k naším. Slovenská republika dostala do finálového vienka silnú dvojicu, ktorú koučoval slovenský klavirista a šéfdirigent Štátneho divadla Košice, Peter Valentovič. Do súboja postavili len 11-ročnú hráčku na zobcovú flautu Kláru Valentovičovú, ktorá už v semifinále predviedla mimoriadny výkon. Teraz súperila s akordeonistom Máriom Gecašekom.

Uhorský tanec č. 5 – snaha sa cení, ale...

Práve Mário Gecašek svojím vystúpením odštartoval slovenskú finálovú pasovačku. Pripravil si známy Brahmsov Uhorský tanec č. 5 v úprave pre akordeón. O pravého Brahmsa však nešlo. Mladý slovenský talent ponúkol zaujímavú úpravu známeho hudobného „hitu“ v podstate dobre vystavanom naštudovaní, ktoré vzbudzovalo ale aj otázky. Veľkou poslucháčskou (i porotcovskou) otázkou bolo, načo toľko trhavých páuz. V dokrútke však padlo, že je to zámer mladého hráča, ktorý by za istých okolností mohol mať isté rácio, ale v tejto podobe to pôsobilo skôr rušivo.

Mladému hudobníkovi nechýbala sebadôvera, perfektná technika, krásne farby či dokonalá znalosť svojho – ináč hráčsky náročného, nástroja. Utrpel však celistvý dojem z diela, ktorému chýbali známe plynulé frázy, ktoré narušovalo príliš veľa páuz i kde-tu vytrácajúce sa dramatično.

Chvála Vivaldiho

Po ňom do jamy levovej vstúpila ďalšia slovenská finalistka, len 11-ročná Klára Valentovičová. Pred porotou v sprievode Dohnányiho orchestra zahrala Vivaldiho Koncert C Dur pre zobcovú flautu. A to bol zážitok par excellence! Akoby koncert Vivaldi napísal priamo pre ňu. Klára predviedla oslnivý, skrátka excelentný výkon. Hrala sústredene, pritom prejavovala i radosť z hry. Interpretačne zapôsobila a ukázala opäť brilantnú techniku. Prejavila sa ako skvelá virtuózka. S orchestrom si rozumela, panovala medzi nimi súhra, no opäť potvrdila i schopnosť presadiť sa.

Nuž, neľahké rozhodovanie pre porotu. Hoci našich finalistov postavili do druhého súboja, pri oceňovaní sme slovenského víťaza spoznali až na úplný záver.

Poľský súboj dychových nástrojov

Do tretice sa súboj rozhorel aj medzi poľskou finálovou dvojicou. Dva dychové nástroje, dvaja rovnako starí hudobníci. Na finále ich okrem Gábora Hollerunga pripravovala poľská mezzosopranistka a riaditeľka Komornej opery vo Varšave Alicja Węgorzewska. Pred medzinárodnú porotu sa z poľských finalistov ako prvý postavil klarinetista Paweł Libront3. časťou Klarinetového koncertu f mol, op. 73. Poslucháčov čakal excelentný výkon sľubného talentu, ktorý svojím nástrojom priam vyspieval melódiu dychberúco vystavanou skladbou nielen po stránke dynamickej. Svoj výkon korunoval s magickou dávkou virtuozity, a potešili aj krásne frázy i legáta…

O čosi väčšiu hráčsku zrelosť však preukázal druhý poľský finalista – 19-ročný flautista Maciej Kasperek, ktorý opäť aj vo finále podal vynikajúci výkon. V jeho interpretácii Concertino znelo ľahko, precítene, radostne, elegantne i hravo. Mnohých z nás uniesol nielen s krásnymi lyrickými pasážami.

Budúcnosť klasiky má aj meno Levente Somogyi

Domáce Maďarsko prišlo na rad až štvrté v poradí. Oboch finalistov si teraz zobral na mušku maďarský klavirista, mentor Norbert Káel. Finálové kolo ponúklo súboj pre klasickú hudbu netradičného nástroja – saxofónu a tradičného klavíra. Prvým z dvojice pred tribunálom poroty bol 19-ročný saxofonista Levente Somogyi, ktorý sa vrhol do boja o vavrín víťazstva s Bachovou Sonátou Es Dur v úprave pre flautu.

Iste, tu časť poroty a verejnosti bola či mohla byť v rozpakoch. Saxofón rozhodne nepatrí medzi tradičné nástroje klasickej hudby a u baroka už vôbec nie. Bach a saxofón je totiž tak neobvyklá kombinácia, ktorá vyžaduje istú trúfalosť hráča a benevolenciu publika. Niekomu môže vyhovovať, iného môže rozčuľovať. Osobne sa mi tento originálny nápad páčil, o to viac, že Levente Somogyi svojmu Bachovi dožičil krásny, neošúchaný zvukový dizajn či krásne farby. Poslucháčovi, ktorého keď premohla zvedavosť, doprial Levente Somogyi príjemný zážitok vďaka svojmu excelentnému výkonu. Jednoznačne si myslím, že jeho myšlienka má čo povedať pre budúce smerovanie interpretácie klasickej hudby v novom šate.

Maestro Roli javisko ovládol opäť

Aj druhý maďarský finalista svojím výkonom okúzlil nielen porotu. Len 15-ročný klavirista po majstrovskom semifinálovom Mozartovi teraz siahol po ďalšej klavírnej chuťovke – Grande valse brillante. Fryderyk Chopin mu doprial bohatú dávku technických a interpretačných výziev. Svojou fenomenálnou interpretáciou potešil Róland Mózes Dávid priaznivcov klasiky predčasným vianočným darčekom. Počuli sme verného Chopina i romantizmus, ktorý dýchal eleganciou, citovosťou i úžasnou drámou.

Súboje tretej edície Virtuózi V4+2022 uzavrelo Slovinsko

Päticu národných súbojov finalistov uzavrelo Slovinsko. Do finále sa prebojovali dve mladé hudobníčky, ktoré mali – aspoň podľa semifinále – naozaj vyrovnané šance. V oboch semifinálových večeroch patrili jedna po druhej k najväčším favoritkám aj na cenu mladých talentov.

Vo finále sa však víťazkou mohla stať iba jedna z nich. Obe na rozhodujúci súboj pripravoval mentor Petar Čulič. Ako prvá sa pred porotu postavila huslistka Patricija Avšič, ktorá v semifinále kraľovala celému večeru. Vo finále siahla po Ravelovi. Zahrala étericky krásnu, dokonalú, virtuóznu a precítenú rapsódiu pre husle a orchester Cigán. Obohatila ju dychberúcou krásou, emóciami, nábojom a skutočne do dokonalosti vyladenou brilantnou interpretáciou.

Anjel s harfou sa upokojil

Po nej prišla na rad len 9-ročná harfistka Evelin Greblo, ktorá naplno kraľovala fenomenálnym výkonom v semifinále. Priznám sa, že som čakala, že si na finálové kolo nechá ešte väčšiu nálož skvelej šou, pri ktorej by bez problémov získala víťazný slovinský vavrín. Nuž, na rovinu – Hasselmansov Petite Valse tou očakávanou šou rozhodne nebol. Aspoň pre mňa nie. Ale aj tu Evelin preukázala svoj výnimočný talent, sústredenosť, temperament i lásku k hudbe, ktorá otvára srdce poslucháčov. Nechýbala jej vynikajúca hráčska technika, ale tento výkon zostal v tieni jej slávnejšieho semifinálového vystúpenia. Tak či onak, Evelin hrá na harfe iba dva roky a s nástrojom jej to ide naozaj vynikajúco. A ak v hre na harfe vytrvá, iste o nej budeme počuť. 

Čerešnička na torte

Pomyselnou čerešničkou na hudobnej torte finále súťaže Virtuózi V4+ 2022 bolo, ako tradícia velí, tesne pred vyhlásením výsledkov hudobné číslo trojice vynikajúcich umelcov. Pieseň Lucia Dallu Caruso zaznela v excelentnom podaní tenoristu Mattea Bocelliho, violončelistu HAUSERA s klavírnym sprievodom šéfdirigenta Opery ŠDKE Petra Valentoviča. 

Ako prvého sme spoznali českého víťaza, ktorým sa stal Roman Červinka. Moderátori Ida Nowakowská a Remee Jackmann ako druhého v poradí vyhlásili slovinského víťaza. Tou sa stala Patricija Avšič. Poľský vavrín víťazstva putuje do rúk flautistu Macieja Kaspereka a maďarský si odniesol klavirista Róland Mózes Dávid. Slovenského víťaza súťaže Virtuózi V4+2022 sme spoznali až na záver. Bolo to tesné, no hlas Maestra Plácida Dominga rozhodol v prospech Kláry Valentovičovej.

Čo si odniesli víťazi Virtuózi V4+2022?

Takže, tretí medzinárodný ročník súťaže Virtuózi V4+2022 je za nami. Najnovšia pätica najlepších mladých hudobníkov – Virtuózov z krajín V4 a Slovinska je známa: Roman Červinka, Patricija Avšič, Maciej Kasperek, Róland Mózes Dávid a Klára Valentovičová. Každý z nich si odniesol 10 000 EUR na podporu svojho talentu, možnosť zahrať si na koncerte Virtuózov aj s Maestrom Plácidom Domingom v marci 2023 či vďaka spoločnosti HUNGAROTON aj nahrať svoje CD.  

Virtuózi V4+2022 / víťazi

Každý zo strieborných medailistov získal porcelánové husle Hollóházi a koncert so Symfonickým orchestrom Maďarského rozhlasu vo Veľkej sále Lisztovej akadémie. Ale ani to nie je všetko.

Virtuózi V4+2022 / strieborní

Rozdávali aj mimoriadne ceny

Na záver finálového večera sme spoznali aj laureátku novej ceny – Najlepší z talentov. O víťazovi ceny Best of Talents Award rozhodovali samotní finalisti. Tí si pozreli výkony všetkých finalistov aktuálneho ročníka, ktoré zazneli počas finálového večera a zhodnotili ich. Každý z nich pritom mohol svoj hlas odovzdať len jednému finalistovi, ktorý však nesmel byť z ich krajiny. To, ako mladé talenty rozhodli, sme sa dozvedeli tiež na záver večera. Absolútnym talentom sa stala – celkom oprávnene – slovinská huslistka Patricija Avšič. S touto cenou získala možnosť vystúpiť so svetovou hviezdou vďaka spoločnosti HAUSER Virtuosos Talent Management, ktorú spolu založili HAUSER a Harvey Goldsmith.

Virtuózi V4+2022
Absolútnym talentom roka 2022 sa stala Patricija Avšič.

Na sklonku finálového večera udelili aj špeciálnu cenu dirigenta Gábora Hollerunga. Tentoraz si ju odniesla 16-ročná česká semifinalistka, huslistka  Kateřina Švecová. Získala príležitosť vystúpiť na Novoročnom koncerte Budafoki Dohnányi Zenekar.

Katerina Svecova / Virtuózi V4+2022
Jednu zo špeciálnych cien si odniesla aj česká semifinalistka Kateřina Švecová.

Maestro Plácido Domingo potešil aj ďalšie talenty

Spoznali sme aj nositeľa mimoriadnej ceny Maestra Plácida Dominga či laureáta novej ceny Najlepší z talentov, o ktorej rozhodovali súťažiaci na konci finálového večera. Maestro svoju mimoriadnu cenu, ktorá okrem finančnej zložky čítajúcej 3 000 eur, prináša aj koncertnú možnosť, venoval slovinskému semifinalistovi Maksimovi GalSehicovi.

Maksim Gal Sehic / Virtuózi V4+2022
Svoju cenu si od Plácida Dominga Jr. prevzal aj ďalší mimoriadny talent - Slovinec Maksim Gal-Šehič.

Neskôr si svoju mimoriadnu cenu od Maestra Plácida Dominga odniesol aj český huslista a semifinalista Richard Kollert, o čom sme vás už informovali. Tú svoju si pod vianočným stromčekom našla tiež slovinská strieborná finalistka, harfistka Evelin Greblo.

Evelin Greblo / Virtuózi V4+2022
A je to tam! V marci 2023 si po boku hviezd zahrá aj Evelin Greblo.

Prihlásiť sa na budúci ročník môžete už teraz. A prezradíme, že bude o niečo honosnejší, keďže svoju záštitu mu  prisľúbila J. E. Katalin Nováková, prezidentka Maďarska.

Foto: Virtuosos V4+

*** Posledná aktualizácia: 2022-12-29 (adm) ***

Slovenský komorný orchester
Hudba News Odporúčame PR

Nedeľné popoludnie v Slovenskej filharmónii, Hommage à Bohdan Warchal

Členovia Slovenského komorného orchestra s um. vedúcim Ewaldom Danelom každoročne venujú jeden z januárových koncertov spomienke na zakladateľa Slovenského komorného orchestra, legendárneho Bohdana Warchala. Koncert Hommage à Bohdan Warchal sa uskutoční v nedeľu 26. januára 2023 v Koncertnej sieni SF o 16.00. Hosťom nedeľného popoludnia bude svetovo uznávaný husľový virtuóz a dirigent Shlomo Mintz. Na nedeľnom […]

Read More
Trio Euterpe / Zimný cyklus Třeboňská nocturna
Hudba News PR

Třeboňská nocturna pozývajú dnes na Trio Euterpé

Séria Abonentných koncertov Třeboňských nocturien pozýva na progresívne Trio Euterpé už vo štvrtok 26. januára do Divadla J. K. Tyla v Třeboni. Festival taktiež spúšťa predpredaj na letný festival, ktorý prebehne v dňoch 11. – 15. júla 2023 na rôznych miestach Třebone. Na letnom festivale Třeboňska nocturna v júli 2023 vystúpi Talichovo kvarteto, PhilHarmonia Octet, Rozhlasový […]

Read More
Tip na výstavu: Zvečnení do vosku – (Takmer) všetci svätí v pečatiach / Pečate v Univerzitnej knižnici /
História News Odporúčame

Tip na výstavu: Pečate v Univerzitnej knižnici

Máme pre vás jeden tip na zaujímavú výstavu, ktorá určite poteší nejedného priaznivca histórie, heraldiky či sfragistiky. Je ňou výstava Zvečnení do vosku – (Takmer) všetci svätí v pečatiach. Nájdete ju v priestoroch Univerzitnej knižnice v Bratislave. Na ceste spoznávania vás prostredníctvom pečatí vo svojich fondov prevedie Štátny archív v Bratislave. My sme si boli […]

Read More
Translate »