Záhrada Domu Albrechtovcov na Kapitulskej v Bratislave hostí letný open air koncertný cyklus komornej hudby HORTUS ARTIS 2023 už po štvrtý raz. Deviatka koncertov spestrí od 2. júla do 10. septembra 2023 deväť nedeľných podvečerov. Záverečný koncert prináša hudbu prešporského rodáka J. N. Hummela, ktoré zjednocuje gitara. Gitarového partu sa zhostí popredný slovenský gitarista Martin Krajčo, s ktorým prinášame krátky rozhovor o záverečnom koncerte.
V poradí štvrtý ročník festivalového cyklu Hortus Artis 2023 vyvrcholí záverečným koncertom. Ten je na pláne v nedeľu 10. septembra so začiatkom o 17:00 hod. Program prináša štyri diela prešporského rodáka Johanna Nepomuka Hummela. Napísané sú pre rôzne nástrojové inštrumentácie s jedným spoločným menovateľom. A tým je gitara. Koncertný program zaznie v podaní huslistu Petra Spišského, flautistky Martiny Mestickej, gitaristu Martina Krajča, violončelistky Kristíny Chalmovskej a Hrvoje Jugovica na fortepiane. Pripoja sa k ním aj traja vokálni umelci – Matúš Šimko, Mykola Erdyk a Ivan Lyvch. Jedným zo sólistov koncertu HUMMEL S GITAROU bude popredný slovenský gitarista Martin Krajčo. Po tlačovej besede k festivalu Hortus artis poskytol našej redaktorke krátky rozhovor o záverečnom koncerte.
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
Martin Krajčo patrí k výrazným osobnostiam slovenskej hudby. Pôsobí ako sólista i komorný hráč. Účinkuje s domácimi i zahraničnými orchestrami. Od roku 1997 je členom Bratislavského gitarového kvarteta. Kontinuálne sa venuje duetovej hre s manželkou Radkou Krajčovou.
Čo prezradil Martin Krajčo o Hummelovi i záverečnom koncerte našej redaktorke?
Pán Krajčo, na záverečnom koncerte zaznie program so štvoricou diel bratislavského rodáka Jána Nepomuka Hummela. Je Vám jeho dielo blízke?
“K jeho hudbe mám veľmi pozitívny vzťah. Na začiatku som poznal jeho komorné skladby, ktoré nenapísal pre gitaru, ale veľmi ma oslovili. Jeho hudba je skutočne nádherná a z môjho pohľadu je naozaj svetovej kvality. Som preto veľmi rád, že gitare venoval svoje diela. Je pre mňa cťou, že môžem tieto diela na festivale aj interpretovať.“
Martin Krajčo: "My – klasickí gitaristi, mávame trošku pocit, že sa nám veľkí skladatelia nevenujú. Môžem povedať, že sme veľmi radi, že jeden z velikánov – J. N. Hummel nejaké diela gitare venoval."
Čím Vás ako gitaristu Hummel zaujal?
“Ako gitaristu ma veľmi zaujalo, že napísal dielo pre gitaru. (úsmev) Pretože, my – klasickí gitaristi, mávame trošku pocit, že sa nám veľkí skladatelia nevenujú. Ani Mozart, ani Beethoven a ani skladatelia z mladších období nevenovali gitare žiadne pôvodne písané diela. Môžem povedať, že sme veľmi radi, že jeden z velikánov – J. N. Hummel nejaké diela gitare venoval. I keď…”
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
Dramaturgia v znamení komunikácie
Môžete nám, prosím, tieto diela a dramaturgickú líniu koncertu priblížiť?
“Diela v dramaturgii koncertu pomáhajú prezentovať komunikáciu medzi tvorcami – skladateľom a interpretmi. Jedná sa o skladby, ktoré sú kolektívnymi skladbami.”
V akom zmysle?
“V prípade týchto diel išlo naozaj o autorstvo viacerých hudobníkov. Konkrétne tých, ktorí koncertovali počas toho-ktorého večera v aristokratických či schönbrunnských záhradách. Pretože v 19. storočí na koncertoch, ktoré zaznievali vo Viedni, sa schádzali poprední virtuózni hráči na svojich nástrojoch – gitarista, klavirista, flautista, violončelista… Záležalo podľa inštrumentácie. Pripravovali si rôzne variácie, ktoré sa do diela vkladali, čím vzniklo jedno veľké kolektívne dielo. Autorsky sa tak pod hudbu podpísali viacerí tvorcovia naraz. Vznikli tak aj diela, ktoré zaznejú na záverečnom koncerte v nedeľu 10.9.2023.”
Remixy a medley mali miesto aj v klasike. Poznali ich už v časoch viedenského kongresu
Diela na programe záverečného koncertu sú tak akýmisi klasicistickými verziami Best of či Medley. Pre iné žánre je to bežnejším fenoménom, ako je na tom klasika?
“V žánri klasickej hudbe je to trochu nevídané, v iných žánroch je to však bežné. Pri interpretácii klasickej hudbe, v drvivej väčšine autorovo dielo interpretuje umelec bez toho, aby sa stal autorom v pravom zmysle slova autor.”
Pán Krajčo, dá sa spätne povedať, kto ktorú variáciu navrhol?
“Do partitúr sa dostali poznámky o variáciách interpretov. Napríklad v notách je zaznačená variácia aj podľa Hummela či iných hudobníkov. I keď sa potom tlačou autorstvo skladieb napokon pripísalo Hummelovi ako skladateľovi.”
Zložil, či nezložil ich Hummel?
Náš rodák bol asi veľmi šikovný, keď mu vydavatelia tieto diela pripísali? A do akej miery patrí autorstvo Hummelovi?
(Smiech) “Zrejme bol z nich najšikovnejší a zrejme tieto koncerty aj organizoval. Tieto diela mu mohli pripísať hoci aj z vďačnosti. Toľko na odľahčenie. Je samozrejmé, že istú formu, štruktúru a celkové vyznenie tým dielam naozaj dodal Hummel. Treba však poznamenať, že sú to tiež skladby, ktoré vznikli na základe spolupráce, komunikácie medzi rôznymi osobnosťami a najlepšími hudobníkmi vtedajšej doby.”
Martin Krajčo: "Viedenčanov na koncertoch vo viedenských záhradách v časoch Viedenského kongresu, tieto diela veľmi zaujali. A tak veríme, že zaujmú a potešia aj Bratislavčanov 21. storočia."
Ako ich vnímalo vtedajšie publikum?
“Diela sú zmesou či už opernej a ľudovej hudby, alebo známych melódií a tém, ktoré vtedajší človek poznal. Všetky tieto skladby sú vlastne napísané na základe hudby, ktorá bola vo svojej dobe známa. Skladatelia si prepožičiavali témy, improvizovali a vytvárali variácie formou, ktorá vedela publikum zaujať. Ako pramene ukazujú, Viedenčanov na koncertoch vo viedenských záhradách v časoch Viedenského kongresu, tieto diela veľmi zaujali. A tak veríme, že zaujmú a potešia aj Bratislavčanov 21. storočia.”
V čom tkvie výnimočnosť skladieb?
“Poslucháči v dielach spoznajú kompozičné i hráčske majstrovstvo významných umelcov tej doby. A taktiež publikum spozná aj vtedy populárnu hudbu. V tomto prípade je, myslím si, nesmierne zaujímavá aj energia, ktorá je v týchto skladbách. Je veľkým špecifikom, pretože je výsledkom tvorivej práce viacerých veľmi silných osobností.”
Je dnes v Bratislave lokálpatriotizmus?
A teraz sa pozrime na program konkrétnejšie. Ktoré diela si vypočujú návštevníci záverečného koncertu?
“Budú to dve serenády, v ktorých dominujú najmä tri nástroje – klavír, husle a gitara. Popri nich ale účinkujú – v našom prípade – aj flauta a violončelo. Potom zaznie ešte jedno duo pre klavír a gitaru. Vrcholom programu bude skladba La Sentinelle, v ktorej spolu účinkujú aj traja speváci.”
Tak, ako dnes Bratislava, aj v minulosti bol Prešporok veľmi kozmopolitný. I napriek tomu tu stáročia vládol istý lokálpatriotizmus. Prezraďte, aké máte skúsenosti s tým ako bratislavské publikum vníma uvádzanie diel starých rodákov?
“Myslím si, že lokálpatriotizmu sa ešte musíme učiť. Som veľmi rád, že sme dobrí študenti, no stále sme v tomto iba študentmi. Je dôležité pre nás aj ako národ, aby sme poznali históriu a mali k nej vzťah. Keď ju budeme mať radi, budeme ju vedieť šíriť a prezentovať navonok ako mnohé iné národy.”
A na záver krátka festivalová pozvánka od Martina Krajča pre našich čitateľov
„Srdečne pozývam Vašich čitateľov v zastúpení Albrecht fóra ako organizátora na celý cyklus, pretože si myslím, že je veľmi zaujímavý a programovo veľmi pestrý a rôznorodý. Každý si v programe nájde to, čo mu je najbližšie. A teda ja, ako interpret záverečného koncertu, srdečne pozývam všetkých milovníkov hudby a milovníkov krásneho prostredia, pretože Albrechtovský dom je naozaj prostredie, ktoré očarí každého. Srdečne pozývam na koncert 10. septembra, kedy v záhrade Domu Albrechtovcov zaznejú komorné diela J. N. Hummela, v ktorých účinkuje aj gitara.“
Ďakujem za rozhovor.
“Aj ja ďakujem.”
Foto: Silvia Mária Petrovits, Wikimedia Commons