Kateřina Kněžíková sa v októbri vydala na turné s Glagolskou omšou. Po Ríme, Bamberku i Tokyu s ňou vystúpila aj vo Viedni a dnes večer zaznie aj v rozhlasovom éteri ORF.
Po prvý raz zaspievala prestížnou cenou BBC Music Magazine Award ovenčená sopranistka Kateřina Kněžíková dielo Leoša Janáčka Glagolská omšu pod vedením dirigenta Jakuba Hrůšu v Ostrave ešte v roku 2018. „Elektrizujúce boli chvíle, v ktorých sa hlubinami Katedrály Božského Spasiteľa rozoznel hlas Kateřiny Kněžíkovej,“ uviedol vtedy internetový portál Ostravan. Nasledovalo osobité vystúpenie na pôde festivalu Janáček Brno 2022, ktoré sa uskutočnilo v spojení s operou Z mrtvého domu.
Oceňovaný český dirigent Jakub Hrůša sa s poprednou českou sopranistkou Kateřinou Kněžíkovou znovu stretli po dlhých štrnástich rokoch pri opernej inscenácii režiséra Jiřího Heřmana. Za hranice sa tandem Hrůša – Kněžíková po prvý raz vydal v júni tohto roka, kedy Glagolská omša zaznela v koncertnom prevedení v rímskej Accademii Nazionale di Santa Cecilia (Národná akadémie svätej Cecílie). A rovnako sa tak stalo aj v septembri v Bamberku s Bamberským symfonickým orchestrom, kde Kněžíková pravidelne hosťuje.
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
„Janáčkova hudba a špeciálne Glagolská omša, ma nikdy nenechá ísť rovnakou cestou. Zakaždým v nej nájdem novú krásu a skúsenosť. I po niekoľkých rokoch spievania a interpretovania tohto diela nachádzam zákutia, ktorá odkrývajú bohatstvo a originalitu tvorby Janáčka. Popri diele Antonína Dvořáka je práve Glagolská omše najčastejším dielom, ktoré s veľkou radosťou interpretujem ako doma, tak i v zahraničí,“ hovorí Kněžíková.
Kateřina Kněžíková s Glagolskou omšou na cestáchv
Sopranistka Kateřina Kněžíková po tohtoročnom vystúpení na Svatováclavskom hudobnom festivale v Ostrave pod taktovkou Roberta Kružíka sa vydala na ďalšie zahraničné vystúpenia. 14 a 15. októbra debutovala s Janáčkovou Glagolskou omšou v Tokiu, v Muza Kawasaki Hall pod taktovkou Jonathana Notta (šéfdirigenta Tokyo Symphony orchestra). „V Tokiu som naposledy bola pred mnohými rokmi, ako čerstvá členka ansámblu Národného divadla. Vtedy som spievala part Zuzanky v Mozartovej opere Figarova svadba. Od tej doby som tam nebola. Ale hovorí sa, že ten, kto raz uvidí Fudži, vráti sa na misto činu znovu,“ dodáva Kateřina Kněžíková.
Po Tokiu zamierila do Rakúska, kde ju 22. októbra čakala Glagolská omša v prestížnom Musikvereine. Vystúpila po boku altistky Leny Belkina, tenoristu Aleša Brisceina, basistu Jána Martiníka v sprievode Viedenského spevokolu a Symfonického orchestra rozhlasu ORF vo Viedni. A to všetko pod taktovkou dirigentky Kariny Kanellakis. Karina Canellakis je šéfdirigentka Netherlands Radio Philharmonic Orchestra a stála hosťujúcí dirigentka-London Philharmonic Orchestra a Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin.
Glagolská omša aj v rozhlasovom éteri rakúskej Jednotky
Práve toto vystúpenie už v utorok 7. novembra 2023 od 19:30 hod. zo záznamu uvedie rakúska rozhlasová Jednotka – Ö1. Na programe prenosu sú okrem Janáčkovej Glagolskej omši aj Bartókove Štyri kusy pre orchester op. 12 Sz 51 a Dvořákova symfonická báseň Holoubek c mol op.110 na motívy Erbenovej zbierky Kytice. Prenos môžete sledovať online alebo v aplikácii.
INZERCIA
TS, Kateřina Kněžíková, PR servis
Zdroj: Eva Jasanovská, PR servis Kateřiny Kněžíkovej, ORF
Redakciu informovala Eva Jasanovská, PR servis Kateřiny Kněžíkovej