Novinky

Aurum Quartet: Ouverture (recenzia)

Aurum Quartet

Jedinečný zvuk klarinetov, bohatstvo farieb, pestrých nálad a krásnej hudby. Aj to je debutový album mladých slovenských hudobníkov z komorného zoskupenia Aurum Quartet. Známe diela klasiky prinášajú v aranžmáne pre tri klarinety a basklarinet. Toľko na úvod o debutovom albume Ouverture, ktorý vyšiel v lete 2021.

Do rúk sa mi dostal album Ouverture, ktorým debutuje komorné klarinetové zoskupenie Aurum Quartet. U nás na Slovensku je jedinečné svojho druhu. Len tak na margo, ani v zahraničí nenájdete mnoho klarinetových kvartet, o to viac sa takéto zoskupenie stáva pre poslucháčov naozaj veľmi atraktívnym. A to je aj prípad Aurum Quartet. Vzniklo počas prvého pandemického roka na pôde Konzervatória v Bratislave. Kvarteto založila štvorica mladých talentovaných hudobníkov, ktorých stmeľuje nielen priateľstvo, láska k hudbe či elán priniesť na slovenský hudobný trh niečo iné. Spája ich ale aj spoločný pedagóg – klarinetista prof. Peter Drlička, ktorý za roky pedagogickej praxe vychoval mnoho výborných klarinetistov. Práve on stál v 90. rokoch za zrodom úplne prvého slovenského klarinetového kvarteta – Bratislavského klarinetového kvarteta, ktoré, podobne ako Aurum Quartet, vzniklo a pôsobilo na pôde Bratislavského konzervatória. A na túto tradíciu zoskupenie mladých hudobníkov úspešne nadväzuje.

Aurum Quartet reprezentuje Slovensko i európsku hudbu

Dnes sú členovia zoskupenia Aurum Quartet už etablovanými hráčmi orchestrov či pedagógmi a niektorí pokračujú stále v štúdiách v zahraničí. Za dva roky existencie sa zúčastnili na festivaloch v Bratislave (Viva Musica!), v Brne či v Portugalsku, kde v svetovej premiére uviedli Malú suitu pre klarinetové kvarteto Ľuboša Bernátha. S úspechom reprezentovali Slovensko aj v Berlíne a európsku hudbu v Kuvajte, kde získali ocenenia.

Aurum Quartet
Aurum Quartet s úspechom predstavilo kuwajtskému publiku európsku klasiku.

Album mladých umelcov: Ouverture

Aurum Quartet
Krst debutového CD prebehol v Primaciálnom paláci. Foto: Archív Aurum Quartet

Album Ouverture vydalo komorné zoskupenie v lete 2021 s podporou SOZA a Konzervatória v Bratislave, na pôde ktorého ho začiatkom roka 2021 nahrávalo. O pomoc sa prostredníctvom zbierky na platforme HitHit uchádzalo aj u verejnosti. Vyzbierané prostriedky využili na dizajn a tlač CD. O zvuk CD sa postaral zvukový majster Pavol Morochovič a o dizajn Lilla Gombos.

Aurum Quartet
Aurum Quartet pokrstilo svoje debutové CD v Piešťanoch i v Bratislave. Foto: Silvia Mária Petrovits

Začiatkom júla album uviedli koncertmi v Piešťanoch či v Bratislave, kde sa dejiskom stala Zrkadlová sieň Primaciálneho paláca. Na albume i hudobných „krstoch“ CD sa zoskupenie predstavilo v zložení Albín Blaho (umelecký vedúci, 1. klarinet), Šimon Štímel (2. klarinet), Viktor Vojtas (3. klarinet) a klaviristka Radka Kováčová (basklarinet).

Aurum Quartet
Zakladajúci členovia kvarteta. Archív: Aurum Quartet

Na CD participovala aj dvojica hostí – skúsených hudobníkov – klarinetista, pedagóg a člen Slovenskej filharmónie Jozef EliášJozef Kamencay, ktorý pôsobí vo viacerých zoskupeniach.

Aurum Quartet / krst CD
Hostia komorného zoskupenia na CD i koncerte boli aj kmotrovcami CDčka. Foto: Archív Aurum Quartet

V jednoduchosti je krása

Prv než sa ponoríme do zvuku CD a interpretačných výkonov na nahrávke, povedzme si pár slov ako CD pôsobí na prvý dojem. Čierno-biely booklet CD má len pár strán, ktoré na fotografiách predstavujú členov zoskupenia. Nechýba ani prehľad jednotlivých nahrávok na albume. Je len vecou debaty, či o niečo informačne „šťavnatejší“ booklet chýba alebo nie. Ak by išlo CD na trh, uvítala by som informačne prepracovaný booklet, kde by ma okrem iného potešilo pár viet o zoskupení. Ale koncepcia jednoduchej krásy bookletu, výdatného zvuku a farieb skladieb na dramaturgicky výbornom CD ma nadchla.

Aurum Quartet / Ouverture

Stavili na overenú klasiku

Vo svojom debutovom albume Ouverture stavila štvorica mladých hudobníkov so svojimi hosťami na poslucháčsky populárnu, skrátka „overenú“ klasiku. Atmosféru CD ovláda snivosť, rozprávkovosť, pozitívny náboj i ľudové motívy, a to nielen z folklóru slovenského. Nesie sa v znamení nádeje, elánu a prekypuje entuziazmom. Album nesie názov Ouverture, ktorý mu dala prvá skladba na nosiči. Názov Predohra tak môžeme preložiť ako vieru v úspešnú koncertnú činnosť zoskupenia. Album s 19 trackmi prináša štrnástku diel trinástich hudobných skladateľských velikánov. Barokom počínajúc a 20. storočím končiac. Od Johana Sebastiana Bacha, cez Mozarta, Straussovcov, Dvořáka Bartóka, Šostakoviča, Piazzollu, Gershwina až po nášho Eugena Suchoňa. Aurum Quartet tieto klenoty vážnej hudby prinieslo v aranžmáne pre štyri klarinety. Na aranžmánoch sa podpísali viacerí aranžéri, no jeden pochádza priamo z dielne členky tohto kvarteta.

Článok pokračuje pod reklamou
Škrupinka

V netradičnom zvukomalebnom šate

Na úvod sa mi patrí povedať, že album Ouverture prináša známu klasiku v „neošúchanom“, netradičnom šate a inšpiratívnom súzvuku. Prekypuje bohatstvom farieb, spektrom emócií a nálad či zvukov. Poslucháča ponára do skvelo vykreslených charakteristík prostredí. Veď nečudo, klarinetisti svojím nástrojom vyjadria úplne všetko, a to je poslucháčsky atraktívne! Do sveta rozprávky, kúziel a nadpozemskosti pozýva zoskupenie hneď prvým trackom albumu. Je to Predohra z asi najhranejšej opery všetkých čias – z Mozartovej Čarovnej flauty. Štart CD vskutku lahodný, rozprávkový, plný farieb s dokonalým zážitkom! Tanečnému a pozitívnemu ladeniu a inšpiratívnemu zážitku zodpovedajú aj ďalšie skladby albumu. Od Bachovej Badinerie cez famóznu Tritsch-Tratsch polku i Radetzkého pochod, ktoré znejú skvelo a dokážu poslucháča strhnúť a zasiahnuť.

Vo víre tanca

A to nie je zďaleka všetko! V aranžmáne pre štyri klarinety znie v podaní Aurum Quartet a ich hostí príťažlivo aj Šabľový tanec z baletu Gayne Arama Chačaturjana. Noblesný Šostakovičov legendárny Waltz No. 2 či Piazzollove tango Michelangelo 70 v tomto aranžmáne majú punc výnimočnosti.

Od Dvořáka k základnému pilieru jazzu i popu

Album ponúka naozaj atraktívny aranžmán pôvodne klavírneho cyklu Dvořákovej Humoresky vo výbornej interpretácii štvorice klarinetistov. Na svoje si poslucháč príde aj v ďalších trackoch albumu. Medzi klenoty nahrávky patria Prelúdia Georga Gershwina a legendárna pieseň Summertime z jeho opery Porgy and Bess. Gershwinova veľmi sugestívna skladba brilantne mieša prvky ukrajinskej ľudovej uspávanky Oi Khodyt Son Kolo Vikon, jazzu a piesňové štýly afroamerických obyvateľov juhovýchodu USA zo začiatku 20. storočia. Pieseň preslávila nielen opera, ale aj interpretácie bájnej jazzovej divy Elly FitzgeraldLouisom Armstrongom. Stala sa pilierom pre jazz i pop a v rôznych aranžmánoch dobyla a dobýva svet hudby už takmer storočie. Popri jazzových a popových spevákoch či opere zaujala aj Aurum Quartet, ktorý jej aranžmán pre klarinetové kvarteto zaradil do svojho repertoáru a ponúkol ho aj na svojom CD.

Aurum Quartet pozýva snívať

Nahrávka prináša aj romantickú atmosféru, ktorou dýcha pôvodne klavírne dielo Roberta Schumanna Träumerei v aranžmáne Raya Thompsona. Zoskupenie na debutovke v plnosti odhaľuje nielen rozprávkový svet Mozarta, plnokrvnosť argentínskeho kráľa tanga či každodennú atmosféru života chudobného afroamerického obyvateľstva z opery Porgy and Bess. Navyše pozýva okúsiť atmosféru starého Uhorska i Rumunska či krásu slovenského folklóru. Známy Brahmsov Uhorský tanec č. 5 so šmrncom maďarského čardáša či Bartókove Rumunské ľudové tance, v aranžmánoch Marca Mazziniho, prekypujú virtuozitou a bohatými farbami, atmosférou a zvukmi krajiny. Bartókova suita šiestich krátkych klavírnych skladieb, neskôr prepísaných pre orchester či organ, pozýva poslucháča na hudobnú cestu do Sedmohradska.

Krásy Slovenska v hudbe dali krásnu bodku na záver CD

Ak by ste po hudobnom odkaze na uhorský a rumunský folklór čakali, že na CD za nimi hneď pôjde aj známa Suchoňova malá rozprávka pre klavír Keď sa vlci zišli z cyklu Obrázky zo Slovenska, musím vás sklamať. Toto dielo vo vynikajúcom autorskom aranžmáne klaviristky, korepetítorky a niekdajšej zakladajúcej členky Aurum Quartet zaznie až na samom závere CD. Krásne uzatvoril programdebutového albumu a zanechal u poslucháča veľmi príjemný dojem. Priaznivcov folklórnych motívov potešilo zoskupenie skvelou interpretáciou a výbornou zvukovosťou.

Melos-Étos

Príťažlivý súzvuk štyroch klarinetov a inšpiratívne aranžmány s Aurum Quartet

Známe diela ponúkol debutový album zoskupenia Aurum Quartet v inom, neošúchanom i unikátnom šate. Inšpiratívne CD poteší s netradičným zvukom, krásnymi farbami, krásnymi dynamickými oblúkmi, virtuozitou a výbornou interpretáciou mladých umelcov jediného klarinetového kvarteta na Slovensku. Iste upúta milovníkov vážnej hudby od náročných po nenáročných poslucháčov. Každý si nájde to svoje, no všetci spoločne okúsia ako spolu ladia štyri klarinety. Album sa mi počúval skvelo na „poprvé“ i opakovane. Počúvanie boli príjemné, inšpiratívne. Hluché miesta nenájdete, pretože dramaturgia je naozaj pestrá, bohatá a zvolené diela klasiky nikoho chladným nenechajú. Album ma pozval romanticky snívať, cestovať na vlnách hudby do sveta Mozartovej rozprávky, na maďarskú pusztu zažiť pravý maďarský mulatság (zatancovať si čardáš a vychutnať si skvelý guláš)! Rovnako zatancovať si i argentínske tango, vydať sa na cestu po Slovensku i do Sedmohradska. Skrátka CD, ktoré sľubuje poslucháčsky zážitok!

Počuť Aurum Quartet môžete na koncertoch

Je na škodu veci, že sa toto album nedá bežne zakúpiť. No nádejou zostáva, že zoskupenie Aurum Quartet si môžete vypočuť na jednom z ich koncertov, keďže koncertuje na rôznych miestach Slovenska. Hoci už nie v  zostave, v akej svoje debutové CD nahrali. Zato má však nové tváre i posilu majstra.

Hodnotenie: 99 %

*** Posledná aktualizácia: 2022-12-05 (adm) ***

Bratislava pod lupou: poznáte historické fontány?