![Košická hudobná jar](https://i0.wp.com/www.artandhistorymagazine.eu/wp-content/uploads/2024/06/KHJ68-zaver-title.jpg?fit=1024%2C597&ssl=1)
Košická hudobná jar vrcholí. V poradí 68. ročník vstupuje najbližšou dvojicou záverečných koncertov do svojho finále. S akými témami a účinkujúcimi sa rozlúči so svojím publikum aktuálna edícia?
Záverečné dni 68. ročníka festivalu Košická hudobná jar budú v znamení silnej témy, ale aj v škandinávskom šate. Finále festivalových komorných podujatí bude už v nedeľu 9. júna patriť inscenovanému projektu Schwanengesang D957/Labutia pieseň. Schubertovo rovnomenné dielo odznie spolu s príbehom mladej ženy, ktorá vyhrala svoj boj s rakovinou. Košická hudobná jar pozýva návštevníka tohto podujatia precítiť osud ženy bojujúcej s rakovinou. Bodku za festivalom Košická hudobná jar dá severská hudba v dielach Sibelia, Griega a Stenhammara. Štátna filharmónia Košice vystúpi pod taktovkou Rolanda Kluttiga privíta vo štvrtok 13. júna 2024 v Dome umenia aj sólistku – francúzsku klaviristku Lise de la Salle.
Projekt, ktorý sprostredkuje chuť žiť
Najnovší inscenovaný projekt Petra Mazalána Schwanengesang D957/Labutia pieseň, ktorý pred časom uviedli aj v Bratislave – spája rovnomenný piesňový cyklus Franza Schuberta so skutočným príbehom režisérovej sestry – matky autistického dieťaťa, ktorá bojuje s rakovinou prsníka. Nejde však o jej poslednú „labutiu“ pieseň, liečba bola úspešná. Ide o silnú túžbu žiť.
![Peter Mazalán / Kam za kultúrou](https://i0.wp.com/www.artandhistorymagazine.eu/wp-content/uploads/2024/03/Peter-Mazalan_foto-Jakub-Gulyas.jpg?fit=640%2C428&ssl=1)
„Projekt má tri roviny – je varovaním, že sa to môže udiať aj nám, treba sa sledovať, dbať na prevenciu. Ďalej ponúka krásny hudobný materiál a poéziu, ktorú Schubert zhudobnil a s ktorou pracujeme. A tá zasa vytvára nosnú kostru, na nej skúmame ochorenie a osud človeka, ktorý chce pokračovať navzdory svojmu údelu. A potom tam prichádza text Jany Bodnárovej, ktorý je dokonalým priesečníkom skutočnosti a Schubertových piesní,“ hovorí o vrstvách multižánrového projektu autor koncepcie, réžie a scény Peter Mazalán.
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
Piesňový cyklus Labutia pieseň si festivalové publikum vypočuje v podaní Petra Kellnera, sólistu Viedenskej štátnej opery s debutmi v MET, Royal Opera House v Londýne či v Berlínskej Štátnej opere. Na klavíri ho bude sprevádzať oceňovaný korepetítor Róbert Pechanec. V projekte vystúpi aj dvojica významných slovenských herečiek. Táňa Pauhofová stvárni osudom skúšanú hlavnú postavu a Jana Oľhová jej matku.
Okrem hlbokého odkazu môžete očakávať aj kvalitné výkony speváka Petra Kellnera, klaviristu Róberta Pechanca a herečiek Táne Pauhofovej a Jany Oľhovej, všetko v réžii Petra Mazalána.
Závan severu v košickej filharmónii na záver festivalu Košická hudobná jar
Záver 68. ročníka Košickej hudobnej jari sa vo štvrtok 13. júna ponesie v tónoch severskej hudby. Pod taktovkou Rolanda Kluttiga odznie v podaní košických filharmonikov Sibeliova symfonická báseň Oceanidy, Stenhammarova Symfónia č. 2 g mol a Griegov Klavírny koncert a mol v podaní Lisy de La Salle.
![Štátna filharmónia Košice / košickí filharmonici / košická filka](https://i0.wp.com/www.artandhistorymagazine.eu/wp-content/uploads/2024/05/SFK_foto-Miriama-Fencikova.jpg?fit=640%2C427&ssl=1)
Dirigenta Rolanda Kluttiga recenzie označujú za jedného z mála dirigentov na svete, ktorý interpretuje najnovšiu hudbu rovnako zručne ako Beethovenu, Wagnerovu či Sibeliovu. Do Štátnej filharmónie Košice prichádza na tematický Večer severskej hudby. Koncert otvorí symfonická báseň Oceanidy od Jeana Sibelia, ktorá ponúka hudobnú metaforu vodného živlu. Inšpiráciu skladateľovi počas plavby do Spojených štátov vnukol samotný Atlantik.
![Roland Kluttig / Košická hudobná jar](https://i0.wp.com/www.artandhistorymagazine.eu/wp-content/uploads/2024/06/RKluttig_C_Licht-schein_Sebastian-Klein.jpg?fit=640%2C426&ssl=1)
„Myslím, že Symfónia č. 2 g mol Wilhelma Stenhammara je majstrovským dielom. Spája sa v nej zvláštna a veľmi typická severská atmosféra Sibelia – ktorá miatla jeho nemeckých a rakúskych súčasníkov – so známejšou tradíciou Brahmsa. Stenhammar bol skvelý dirigent, dlhoročný šéfdirigent göteborgských symfonikov, ktorým túto skladbu venoval na rozlúčku. Z orchestra cítiť poznanie ako v Mahlerovej symfónii. Je počuť, ako veľmi mu imponovala Sibeliova 5. symfónia, ale aj to, ako sa ju snažil spojiť s tradičnejšou formou. Druhá téma prvej časti mi svojou melanchóliou veľmi pripomína Dvořákovu hudbu, hoci je veľmi originálna,“ hovorí o titule z pera klavírneho virtuóza Roland Kluttig.
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
Medzi dielami Fína a Švéda doplní škandinávske trio nórsky skladateľ Edvard Grieg. Zatiaľ čo severská hudba predstavuje pre mnohých poslucháčov skôr neznáme vody, Griegov Klavírny koncert a mol sa teší popularite vďaka originálnej lyrike či silným kontrastným náladám. Sólovo si návštevníci vypočujú Lisu de La Salle, ktorej sa do kalendára popri koncertoch naprieč Európou, Amerikou a Áziou zmestil i jeden v Košiciach. Washington Post o hre mladej Francúzsky napísal, že „vzrušenie neprestalo ani na sekundu, kým sa jej ruky nedvihli nad klaviatúru“.
Vstupenky na projekt SCHWANENGESANG D957/ LABUTIA PIESEŇ i na koncert VEČER SEVERSKEJ HUDBY stoja 16/14/12 €, zľavnené 12/10/8 €, lóža 20 €. Zakúpite si ich aj so zľavami online na webe Štátnej filharmónie Košice alebo vo vstupenkovej pokladnici Domu umenia od pondelka do štvrtka (10:00 – 12:00, 14:00 – 17:00) a hodinu pred podujatím.
—
TS, Štátna filharmónia Košice, www.sfk.sk
Foto: Marco Borggreve, Miriama Fencíková, Jakub Gulyás, Sebastian Klein, Philippe Porter
Koláž: Mária Kleinová
Zdroj: ŠFK
Redakciu informovala a fotografie poskytla Jana Tomalová, PR manažérka ŠFK