Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi uvádza tri nové výstavné projekty. Vernisáže všetkých troch noviniek sú pri tom na pláne v posledný júlový deň podvečer.
Galéria umelcov Spiša (GUS), kultúrne zariadenie Košického samosprávneho kraja, patrí medzi najmladšie zberateľské inštitúcie v regióne. Zameriava sa na profesionálne výtvarné umenie s prioritnou orientáciou na spišský región. V poslednom desaťročí sa pôsobenie galérie rozširuje z regionálneho na širší národný a európsky priestor. Jej zbierkový fond tvorí 2 561 výtvarných artefaktov. Časť z nich je prezentovaná v troch stálych expozíciách – Terra Gothica, Jozef Hanula a Záhrada umenia. Galéria umelcov Spiša realizuje množstvo sprievodných a edukačných programov v dialógu s aktuálnymi výstavnými konceptami a zbierkovými predmetmi. V stredu, 31. júla 2024 sa k ním po 17.00 hod. vernisážou pripojí trojica nových výstav.
Galéria umelcov Spiša otvára v posledný júlový podvečer tri nové výstavné projekty: Jozef Hanula: Reminiscencie (prvá prezentácia diela spišského autora), Miroslav Brooš: MB Bank. Prostredia (participatívny koncept korešpondujúci s „umením vlákna“) a Ján Kekeli: Plávajúca podlaha (monotematický fotografický projekt). Otvorenie výstav sprevádza hudobný program Martina Pižema, člena spišsko-novoveskej skupiny Smola a Hrušky. „Aktuálne výstavné koncepty Galérie umelcov Spiša sú premiérovými projektami, ktoré vychádzajú z odborného výskumu a dlhodobého záujmu o mapovanie historickej a súčasnej výtvarnej scény. Všetky tri výstavy uvádzajú autorov, pochádzajúcich zo Spiša,” hovorí riaditeľka galérie Lucia Benická.
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
Dôraz kladie na Jozefa Hanulu
Jednou z nových výstav bude Galéria umelcov Spiša opäť reflektovať život a dielo Jozefa Hanulu, ktorý sa so spišským regiónom spája v dobách od konca 19. do 2. polovice 20. storočia. “Naša galéria spravuje štedrú zbierku z umelcovej tvorby, ktorú v roku 2013 uviedla v stálej expozícii. Cieľom komplexného spracovania profilu Jozefa Hanulu bolo doplniť medzeru v prezentácii jeho diela samostatnou výstavou, ktorá otvára priestor pre prehodnotenie miesta autora v dejinách umenia na Slovensku. Sprievodným podujatím bude kolokvium, zamerané na Hanulov odkaz, pod názvom Manifest slovenskosti,” vysvetľuje Lucia Benická.
Galéria umelcov Spiša ju uvádza v rámci dramaturgického cyklu Profily / Umelci Spiša a výstavu pomenúva Jozef Hanula: Reminiscencie. V kurátorskej koncepcii Kamily Pacekovej (GUS) sleduje cieľ kompletizovať dielo umelca v kontexte vývoja slovenského výtvarného umenia. Prvá ucelená prezentácia diela spišského autora v ucelenom koncepte odprezentuje diela zo súkromných archívov a zo zbierok slovenských galérií (Slovenská národná galéria v Bratislave, Stredoslovenská galéria v Banskej Bystrici, Východoslovenská galéria v Košiciach, Liptovská galéria P. M. Bohúňa v Liptovskom Mikuláši, Galéria umenia E. Zmetáka v Nových Zámkoch).
Od site-specific inštalácie k fotografii
Ďalšou z trojice nových výstav je výstava Miroslava Brooša. “Site-specific inštalácia vychádza z dlhodobého záujmu umelca o participatívne projekty a umenie „vlákna“. Autor je výraznou osobnosťou v stredoeurópskom priestore a v galérii prezentoval rannú tvorbu v 90. rokoch 20. storočia,” vysvetľuje Lucia Benická. Miroslav Brooš tak predstavuje tvorbu ako špecifickú skúsenosť, formu kontextuálneho vnímania a pohybu v sociálno-environmentálnom priestore. Umelec vyzýva ku vzájomnej komunikácii, spoznávaniu a spolupráci. Výstava v kurátorskej koncepcii Kataríny Balúnovej je uvedená v rámci cyklu výstav Téma.
“Fotografia je zastúpená dielom Jána Kekeliho, ktorého tvorba nadväzuje na konceptuálne tradície Dὔsseldorfskej školy: výsledné fotografie sú výstupom dokonalej apropriácie, s dôsledným nastavením do detailu premyslenej kompozície, kde sa objekty menia na skulptúry a vytvárajú nové narácie i súvislosti,” dodáva Lucia Benická o výstave Ján Kekeli: Plávajúca podlaha. Výstava v kurátorskej koncepcii Lucie Benickej (GUS) je súčasťou dramaturgického cyklu Profily. Spolu-kurátorom projektu je dlhoročný autorov pendant Eduard Kudláč. Fotografický cyklus sa vyznačuje snahou o striktnú objektivizáciu reality, či vytváranie novej skúsenosti. Hľadajúc odpovede sa zároveň snaží vyjadriť intímnu mapu prežívania a vnímania sveta.
TS, Galéria umelcov Spiša, www.gus.sk
Zdroj: Galéria umelcov Spiša