MFF v Rotterdame patrí k renomovaným svetovým filmovým festivalom. Objavuje originálne filmy a mladých talentovaných režisérov. Venuje tiež špeciálny priestor retrospektívam a tematickým programom. Tento rok sa koná v termíne od 26. januára do 6. februára 2022. Je v znamení úspechu slovenskej kinematografie.
V oficiálnom programe festivalu MFF v Rotterdame uvedú v sekcii klasických filmov Cinema Regained digitálne zreštaurovanú drámu Eduarda Grečnera Každý týždeň sedem dní (1964). Sekcia sa zameriava na znovuobjavovanie dnes už zabudnutých majstrovských filmových diel. Tým hlavným je filmová história. Festival ju vníma ako proces neustáleho znovuobjavovania a prehodnocovania. Podľa slov programového kurátora festivalu Olafa Möllera, je to „sekcia, ktorá nevníma dejiny filmu ako statickú minulosť, ale ako rezervoár plný klenotov, prostredníctvom ktorých môžeme zmysluplnejšie diskutovať o súčasnosti i budúcnosti kinematografie“.
MFF v Rotterdame v znamení slovenského úspechu
Pre našu kinematografiu je jeho uvedenie v Rotterdame veľkým úspechom. Je výsledkom dlhodobého procesu strategickej filmovej diplomacie a udržiavania kontaktov s festivalovými kurátormi i samotnými festivalmi. „V prípade MFF Rotterdam máme dlhodobý vzťah s Olafom Möllerom, zostavovateľom sekcie Cinema Regained,“ hovorí Rastislav Steranka, riaditeľ Národného kinematografického centra SFÚ. „Olaf je dlhoročným a vášnivým ambasádorom slovenského klasického filmu. Je to človek, ktorý históriu slovenskej kinematografie pozná veľmi dobre. Keď v roku 2020 prevzal sekciu Cinema Regained, bolo jasné, že skôr či neskôr zaradí do svojho programu slovenský klasický film. Film Každý týždeň sedem dní Eduarda Grečnera Slovenský filmový ústav (SFÚ) digitálne zreštauroval v roku 2021 a keďže ide o náš ´najnovší´ film, ponúkli sme ho Olafovi, ktorý ho s radosťou do svojej sekcie zaradil. Tu zohrala dôležitú úlohu kolegyňa Kristína Aschenbrennerová, ktorá je našou dlhoročnou ´spojkou´ s Olafom.“
Psychologický film na úrovni francúzskej filmovej elity
Film Eduarda Grečnera Každý týždeň sedem dní je psychologickým príbehom zo života vysokoškolákov. Tí si často aj za cenu vlastných omylov a sklamaní hľadajú svoje miesto v spoločnosti. Precízne zachytáva pocity neistoty a strachu, ktoré sa zmocňujú ľudí pred hroziacim nebezpečenstvom nukleárnej vojny.
Tento film minulý rok digitálne zreštauroval Slovenský filmový ústav (SFÚ), a tak ho ponúkli do Rotterdamu. „Každý týždeň sedem dní je bezpochyby výnimočným zjavom v histórii slovenskej kinematografie. Formálne i obsahovo radikálny, moderný film, porovnateľný s filmami francúzskej novej vlny 60. rokov minulého storočia od režisérov ako Alain Resnais, Chris Marker, Marguerite Duras či Alain Robbe-Grillet. Bol to obzvlášť Alain Resnais, ktorým sa Eduard Grečner inšpiroval,“ hovorí Rastislav Steranka. Dodáva tiež, že „film je prvým slovenským klasickým filmom v programe sekcie Cinema Regained. A pokiaľ sa nemýlim, tak je aj prvým filmom z našich zbierok vôbec, ktorý je uvedený na rotterdamskom filmovom festivale.“
V sekcii klasických filmov uvedú na MFF v Rotterdame celkom 6 filmov
MFF Rotterdam má povesť festivalu, ktorého víťazné filmy zo súťažných sekcií otvárajú cestu filmárom do „veľkého“ sveta kinematografie a často predznamenávajú úspech filmov. Ako to je v prípade klasických diel? Počas tohto ročníka uvedú na MMF v Rotterdame v sekcii Cinema Regained šesť filmov. V minulosti táto sekcia znovuobjavila „zabudnuté“ filmy takých velikánov, akým boli George A. Romero, Amos Gitai či Orson Welles. Jedným z nich je aj film Eduarda Grečnera. „Verím, že film Eduarda Grečnera sa vďaka zaradeniu do programu rotterdamského festivalu stane ´znovuobjaveným´. V ideálnom prípade si ho pozrú zástupcovia filmových festivalov či kinematék a vyberú ho do svojho programu. Film začne po viac ako polstoročí opäť cestovať po svete. Som presvedčený, že si to zaslúži,“ uzatvára Steranka.
Zdroj: Slovenský filmový ústav