Už v sobotu 16. septembra 2023 uvedie Národné divadlo Košice prvú premiéru novej divadelnej sezóny 2023/2024. Činohra NDKE pripravuje inscenáciu slávnej hry anglického dramatika Petra Shaffera AMADEUS, vďaka ktorej sa na dosky košického divadla vracia po trinástich rokoch aj známy slovenský režisér.
Shafferov Amadeus sa stal predlohou ešte slávnejšieho rovnomenného filmu českého režiséra Miloša Formana. Nová činoherná inscenácia, ktorá bude mať premiéru v sobotu 16. septembra v Historickej budove NDKE, priniesla aj návrat známeho slovenského režiséra Štefana Korenčiho do košického divadla po trinástich rokoch.
Scénu pre novú inscenáciu navrhol Pavol Andraško. Kostýmy pripravila Silvia Korenči Zubajová. Dramaturgom predstavenia je Peter Himič a známe Mozartove melódie do inscenácie upravil Miroslav Nemec. V titulných postavách hudobných rivalov diváci uvidia Ivana Krúpu ako Antona Salieriho a Tomáša Dira ako Wolfganga Amadea Mozarta. Jeho manželku Constanze Weber hrá Lívia Michalčík Dujavová. Okrem nich sa predstavia Michal Soltész ako Barón vo Swieten a ako Jozef II. Martin Stolár. Alena Ďuránová a Henrieta Kecerová účinkujú ako Chýrničky (Klebetnice) a Róbert Šudík v postave Salieriho sluhu Ignáca Greybiga.
Nečakaná smrť zrodila legendu
Hneď po smrti geniálneho skladateľa Wolfganga Amadea Mozarta začali, ako to býva, vznikať legendy, ktoré postupom času nadobúdali podobu senzačnosti. Ich bulvárny charakter nachádzal živnú pôdu v opare tajomstva, ktoré sa vždy rozprestiera nad záhadnou a nečakanou smrťou. V nemeckých novinách Musikalisches Wochenblatt vyšiel po Mozartovej smrti nekrológ, v ktorom stálo aj toto: „Keďže bolo jeho telo po smrti opuchnuté, hovorí sa, že bol otrávený.“ Aj Mozartov prvý životopisec, český profesor František Xaver Němeček, sa odvolával na údajné vyjadrenia Mozartových priateľov i jeho manželky Constanze, ktorá vraj tvrdila, že Mozart raz hovoril o smrti a povedal, že „Rekviem píše pre seba. V očiach mal slzy. Cítim, že tu už dlho nebudem, pokračoval, pretože mi iste podali jed. Nemôžem sa tej myšlienky zbaviť!“
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
Amadeus: Od legendy cez drámu až k opere a na strieborne plátno
Túto legendu po prvýkrát umelecky stvárnil Alexander Sergejevič Puškin v poetickej dráme Mozart a Salieri (1830) a neskôr sa objavila aj v rovnomennej opere Nikolaja Andrejeviča Rimskeho-Korsakova (1879). Na nich nadväzuje anglický dramatik Peter Shaffer v hre Amadeus. Na vzťahu Mozarta a skladateľa Salieriho demonštruje večné otázky stretu génia a menej úspešného tvorcu. Ten v tieni Mozartovej slávy prežíva muky z nenaplnenia svojich ambícií. Hra nie je historickým dokumentom. Na pozadí reálnych postáv a faktov autor kompozične rozohráva fiktívne vzťahy hlavných protagonistov. Umelecká licencia umožňuje Shafferovi dramaticky účinne zobraziť umelecký a ľudský osud jedného z najväčších géniov hudby. Na takto ukotvenom príbehu dramatik poukazuje na komplexy a nenávisť, ktoré spôsobujú utrpenie iným, a ktoré sa v konečnom dôsledku obrátia proti ich menejcennosti. Divadelná hra bola sfilmovaná Milošom Formanom a predstavuje jeden z vrcholovej historického dobového filmu vo svete.
Ako to bolo či nebolo? Možno zistíte na premiére
Tak ako to vlastne je? Môžete to zistiť v Národnom divadle Košice, ktoré už zajtra, 16. septembra, uvádza ako prvú premiéru novej sezóny inscenáciu Shafferovej hry v réžii Štefana Koenčiho. „Som rád, že sezónu otvoríme touto veľkolepou premiérou inscenácie vynikajúcej hry Petra Shaffera Amadeus, ktorá inšpirovala aj filmového režiséra Miloša Formana k ešte slávnejšiemu filmu. Túto premiéru venujeme profesorovi Karolovi Horákovi, ktorý sa v týchto dňoch dožil krásneho jubilea,“ hovorí riaditeľ Činohry NDKE Anton Korenči.
Národné divadlo Košice siahlo po istote menom Amadeus
Podľa dramaturga Petra Himiča je Amadeus overeným a veľmi známym titulom. Košická inscenácie je siedma v poradí v slovenských divadlách od jej svetovej premiéry v novembri 1979. „Vždy vyvstáva otázka, prečo sa tento fiktívny príbeh len využívajúci historické fakty, stále objavuje na javiskách divadiel a inšpiruje iných umelcov. Po tom vynikajúcom oscarovom filme sa divadlá dostávajú trochu do nepríjemnej situácie, lebo diváci to zvyknú porovnávať. V našej inscenácii určite nekopírujeme film, nevraciame sa k textu cez film, ale priamo zo Shafferovho textu vychádzame a tak trochu sa snažíme ignorovať filmové spracovanie,“ povedal o novej inscenácii dramaturg Peter Himič.
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
K celému príbehu, ktorý určite väčšina z nás pozná dodal: „Je taká veta o celom tomto príbehu, ktorú by som parafrázoval: ,Salieri nezabil Mozarta, ale Puškin zabil Salieriho’. To presne vystihuje to, ako sa historický fakt využitý umelecky vynikajúco vo fikcii môže premeniť na to, že ho ľudia považujú za pravdu. Aj preto je táto inscenácia tak trochu aj odkazom do dnešnej hoaxovej a fakeovej doby, kde často veci fiktívne a vymyslené prijímame ako pravdy. A to je ten ďalší rozmer tejto inscenácie a veľmi dôležitý.“
Návrat po rokoch
Režisér Štefan Korenči sa do košického divadla vrátil po trinástich rokoch a ako hovorí, je šťastný, že mohol na tomto krásnom texte pracovať v tomto krásnom divadle. „Poznám súbor, poznám divadlo. Pre mňa je najdôležitejšia nie faktografia, ale ústredný konflikt medzi priateľom Boha, teda Amadeom a Salierim, z ktorého sa stáva nepriateľ Boha. A táto ústredná téma je zasadená do historickej doby, do kontextu vzťahu týchto dvoch skladateľov,“ približuje Štefan Korenči inscenačné východiská. V Košiciach režíroval svojho času aj ďalší veľmi známy titul, hru Obchodník s dažďom, v ktorej titulnú postavu stvárnil Ivan Krúpa. Ten je hlavnou postavou aj v novej inscenácii, keď hrá postavu Antonia Salieriho.
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
Rolu Wolfganga Amadea Mozarta stvárňuje Tomáš Diro. „Dúfam, že budem mať dosť síl na to, aby som odbrzdil tú ručnú brzdu herca Tomáša Dira a dokázal sa dokonale uvoľniť a ešte viac sa dostať do postavy Amadea. Som si istý, že diváci sa majú na čo tešiť a určite urobíme všetko pre to, aby to bolo divácky silné a kvalitné predstavenie,“ zdôraznil herec Tomáš Diro. Jeho takmer už tradičnou partnerkou v postave Constanze Weber je herečka Lívia Michalčík Dujavová. Ako povedala, predstavenie sa už pod vedením režiséra a realizačného tímu narodilo a už bude len dospievať. „Moja postava prechádza v priebehu dvoch hodín obrovským prerodom a veľmi sa na predstavenia teším. Pozývam všetkých študentov, nadšencov opery, hudby aj divadla, lebo je to určite inscenácia pre široký okruh divákov,“ pozýva Lívia Michalčík Dujavová.
Nový Amadeus bude mať premiéry v sobotu 16. septembra a v nedeľu 17. septembra v Historickej budove NDKE. Ak chcete byť pri tom, nájdite si niektoré z posledných miest v hľadisku.
— TS, Národné divadlo Košice, www.sdke.sk
Zdroj: NDKE
*** Správu sme redakčne upravili (red) ***